Ga naar het forum
waarom betten we?

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] waarom betten we?

31 Berichten
15 Gebruikers
0 Reacties
4,584 Weergaven

HALOOO MEDEFISHES

VANDAAG KOMT OMEFONSO MET EEN STRATEGIE ARTIKHEL!

Vandaag jonges en meisjes gaan we het hebben over poker. Iedereen speelt nolimit holdem omdat er hier nog gebluft kan worden. Op limit kallen zse je altijd af dus als je het probeert en das niet leuk. Omdat betten leuk is om te doen ga ik vandaag uitleggen voor wat voor redenen we betten.

Er zijn 3 redenen om te betten. Voor value, als bluff en voor de lol. Ja jongens en meisjes betten voor protection zit er niet tussen. Das namelijk een fabeltje. Dit ga ik in de volgende hand demonstreren:

Hero krijgt A:cA:h

Machoman posts SB ($0,50), Hero posts BB ($1)

Folds, Bu raise ($3), SB fold, Hero reraise ($11), BU call ($9).

FLOP ($22,50)
A:d6:d5:s

Hero bet ($18), BU call ($18).

TURN ($58,50)
A:d6:d5:s 7:d
Hero bet ($30), BU raise all-in ($71), Hero call all-in ($41).

RIVER ($200)
A:d6:d5:s 7:d K:h

BU shows 9:h8:h and haz a straight. BU wins the pot ($200).

Daar gaat je protectie. Je geeft hem focking verkeerde odds en toch called hij je. Als hij had geweten wat potodds waren had ie gefold en had je de pot gewonnen. Had je maar meer geld dan had je op de highstakes kunnen spelen waar mensen wel verstand van het spelletje hebben.

Ja de turn is bagger het complete een straat en complete flushdraws maar er zijn ook een hoop handen waar je nog op voorligt. Bijvoorbeeld 76of 75, die heeft nu namleijk two pair. Wie weet slowplayed hij wel two pair of een lagere set op de flop. Dat zijn handen die je daar allin kunt krijgen. Er zijn verder nog andere type handen. 78 met een 8:d. Dat is een hand die zeker gaat callen daar. Misschien heeft hij een random 54 of K:d6:c. handen die je nog niet beat hebben maar handen die een vis zeker gaat callen daar.

Als we chekken op de turn geven we de vis een gratis kaart voor zijn flushdraws of straight draws. Als hij die niet hit en we betten de river is het nog maar de vraag of hij dat called. Waarschijnlijk ownen we onszelf door hier te checkken want als er nog een slechte kaart valt gaan we het nog steeds moeilijk hebben OOP om te bet/folden of te check/callen.

Dus op de turn betten we gewoon voor value. Omdat we zo het beste het geld erin krijgen. Topset in een 3bet pot gaan we toch niet wegleggen voor 100bb dus kunnen we net zo goed het geld erin krijgen als we nog het meest voorliggen dan dat we het geld er enkel in krijgen tegen de nuts op de river.

Een volgende hand:
Hero krijgt 44

Hero MP raise $3, BU called rest fold.

FLOP

2:c6:dJ:s

Hero bet 2/3 pot, bu folds.

Is dit dan een hand waar we betten voor protection? Als je het antwoord niet zeker weet vraag je dan af of we met een hand als AQ hier betten voor protection. Als villain een paar zessen heeft lig je achter met je AQ en met 44. Als villain niets heeft lig je voor met AQ en met je 44. Natuurlijk hebben we wat meer outs met twee overcards en dus een betere equity. De reden dat we hier betten is gewoon als bluff. Natuurlijk hebben we op dit moment wel een portie showdown value. Maar als mensen zeggen dat je je hand niet in een bluff moet veranderen hebben ze het mis. Want wat gebeurt er als je checked OOP? Ten eerste geef je mensen de kans om behind te chekken. Ten tweede geef je mensen de kans om jou uit de pot te bluffen met een hand die slechter is dan de jouwe. Wat doe je als villain de flop bet er komt een K op de turn en hij bet nogeens? Maar voornamlijk het geven van freecards zorgt ervoor dat je als je checked vaker verliest dan wint. Als je bet pak je daarentegen vaak de pot op.

Nog een valuebet spot:
We hebben AT op de bu en we openraisen. De bb called (hijs een fish). Headsup.

FLOP
J:sT:c6:c

Villain checked, Hero bet, villain called.

Turn J:sT:c6:c 2:s

Villain checked, hero bet 3/4 pot, villain called.

River 2:h

Villain checked hero checked.

De turn hebben we maar middle pair. Dus waarom zouden we nou in vredes naam betten. We betten hier omdat villain hier zo veel draws heeft waarmee hij een grote bet gewoon called. Gutshots zoals 87, 97, OESD, een paartje tienen een paartje zessen , 88 99, Flushdraw enzovoorts.

Als de river blanked zullen al die draws folden op een bet en is het maar de vraag hoe vaak hij met een lager pair afcalled. Misschien dat betten hier zelfs nog goed is tegen de grootste callingstations maar dat is iets wat je kunt berekenen.

Ik heb een paar situaties laten zien waarin de vraag gesteld kan worden of we nou betten voor value als bluff of... als protection. Ohja we zijn er eentje vergeten. Betten voor de lol.

Hero raise 72o, bu call

flop ($6)
222

Hero bet allin $97, BU call $97

turn 5, river 9

BU shows 88 fullhouse, Hero shows 72 quads

Chat: [Hero: lol, I'm so good at poker!]
Chat: [BU: F*&^!%@.. you mot*(&^@*$.. assho@*&^$]

hero wins the pot ($200)

30 reacties
Yoghi

No offense, maar ik kan dit echt niet lezen als een normaal strategie iets. Te veel spel-typfouten en ook op een manier geschreven die niet aanmoedigt om verder te lezen dan het capslock gedeelte...

dan moet je dat ook zeker niet doen.

Yoghi

Meer in de trant van; als je in zoiets tijd steekt maak dan iets wat ook beter te lezen valt.

als je goed wil worden in poker moet je daar wat moeite voor doen.

En heb ik echt spelfouten gemaakt?

Yoghi

Ik las al callen met een k, en dingen als "dat is" afkorten naar "das" leest gewoon niet zo lekker.

Rogier

Oorspronkelijk gepost door Yoghi
Ik las al callen met een k, en dingen als "dat is" afkorten naar "das" leest gewoon niet zo lekker.

heil aan de spellingsnazi :P

Denk je dat het [edit: Perongeluk] een typo is als ik callen met een K schrijf?

Yoghi

Nee, maar "ze" als "zse" schrijven wel.

maarja... ok laten we niet verder gaan met dit.

Ik heb het expres zo gedaan omdat ik daar zin in had.

12disciples

Foei Fons, dit soort expres grappen. Snel terug naar je huisgenoten: Staf de Giraffe, Charlot de Sprot, Richard van Bever de Coloraaaade Kever etc.

I like OmeFons! _love:

Titangizmo

Vond het wel grappig om lezen DAS dan mijn mening maar... :P
geloof dat humor hier ook wel op forum kon. Parodie is het woord hier.
Wel gek dat je al die typos vond door alleen het capslock gedeelte te lezen.

Ik heb een soort theorie dat er maar een soort van bets bestaan. Ik moet er nog een beetje verder over nadenken en het eens uitschrijven, maar ik denk wel dat het een interessante invalshoek is.

Edit: Oh, sorry, ff vergeten Fons te flamen omdat er een paar spelfouten in zijn artikel staan.

ON TOPIC: OMFG FONZ LEARNTOSPELL PLZKTHXBYE.

Pieter1960

Ik bet om geld te verdienen, verdomme :evil:

raymond20001

volgende keer in pokerstrategy format

OldNAn

Initiatief weer heerlijk om zeep geholpen door onze leraar nederlands, skype bestaat toch nog steeds?

ja dat bestaat nog steeds.

NLDPeter

Leuker om te lezen dan al dat serieuze gedoe. en ook nog eens erg leerzaam. :) GJ Fonzie.

zazizo

Mooi stukje.
Misschien is een mythbusters-serie een idee? :D
Dit is namelijk niet de enige poker-fabel waar mensen heilig in geloven.....