Ga naar het forum
Zo effectief mogeli...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Zo effectief mogelijk een succesvolle midstakes player worden

143 Berichten
43 Gebruikers
0 Reacties
9,095 Weergaven
TimPS

Nice. Succes Leo! Ik heb een kleine samenvatting van het eerste deel van crushing NL50 staan in mijn blog (ik geloof op pagina 6), die mag je ook altijd komen lezen! Ik zal dus zeker deelnemen aan de threads over die videobespreking, aangezien ik ze ook allemaal ga bezien. :f_love:

Jayrikh

Oorspronkelijk gepost door Leo

@Jayrikh: Ja, tof! Misschien is het leuk om op termijn ook een werkgroepje te starten?

Dat kan altijd natuurlijk.. Zou leuk zijn!

Markenator

Heel veel succes! Hou deze blog zeker in de gaten ;)

@Ben2m2: Heb je geadd op skype
@Buffe1904: Thanks, zodra ik begin met kijken (>7e omdat ik nog even op WH moet pokeren voor de rakerace), zal ik het even doorlezen!
@Jayrikh; OK, zodra eea goed onderweg is doen we dat!

De data voor wanneer ik de Crushing NL50 vids wil reviewen staan in de tweede post. Voor de overige video's weet ik het nog niet, aangezien ik (hopelijk) naar Amsterdam vlieg dit weekend.

In deze post wil ik eigenlijk een kalender bijhouden met de belangrijkste stappen/acties.

Arjon

Sorry voor de late reactie :D Maar uiteraard wens ik je ook alle succes toe! ^^

Hey Leo!

Je bent lekker bezig zo! Respect voor de manier waarop je met het spel bezig bent en je plan voor de komende tijd. Ik ga je zeker volgen. ;)

Good luck! :D

beukie1

Hallo Leo,

Ook ik wens je alle succes toe die je wel kunt gebruiken denk ik.
Toch is deze challenge een echte uitdaging, ook om te volgen.
Dus je hebt er weer iemand bij die je beslist gaat volgen.
Wel een vraagje van mij, waarom heb je gekozen voor 6-max en niet FR?

Groet Beukie1

Hoi beukie1,

Thanks voor de succes wensen! Ik heb gekozen voor SH omdat het spel me iets meer aantrekt dan FR. Ook heb ik persoonlijk betere contacten met winnende high-stakes SH spelers, dus denk ik dat de kans groter is om op SH succesvol te worden.

Groeten,
Leo

heb ook wel interesse voor een werkgroepje, mits er ook wat geavanceerde onderwerpen aangekaart worden en actief geanalyseerd.

Angstzweet

Leuk Leo! Denk dat ik zelf ook maar eens een soort van roadmap ga maken, vooral op het gebied van de sng's en dan de 90 mans KO...

duvel666

zeker ook te vinden voor een soort werkgroepje,
loop momenteel even FR in, maak maak vermoedelijk ook snel SH overstap

Hallo!

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Dat werkgroepje gaan we zeker doen!

De roadmap moet nog even wachten, aangezien ik eerst alle crushing NL50 videos geanaliseerd wil hebben. Zojuist heb ik de eerste bekeken en allerlei aantekeningen gemaakt. Echt een geweldig interessante video, waar ik veel uit heb kunnen halen, denk ik.

Waar ik echter wat bang voor ben, is dat ik te veel leerpunten/actiepunten in een te korte tijd zal definieren. Daarom is het denk ik goed om na de database analyse en de gehele crushing NL50 analyse nog eens alle punten te doorlopen en dit in die road map te gooien.

We gaan nu eerst even uit eten met een paar collegas (goede gelegenheid om die eerste video even te doorspreken met like minded people :D) En daarna zal ik vanavond de analyse van de video posten.

Groeten,
Leo

Introductie

Deze video serie is waarschijnlijk een van de beste series ooit gemaakt op PokerStrategy.com. Vooral voor iedere poker speler tot aan NL50 is het zien van deze serie een absolute must.

Hasenbraten geeft je in 8 delen adviezen en inzichten over hoe je succesvol wordt tot aan NL50. Doordat hij dit doet in een mix van theorie en praktijk, wordt je dit in een enorm effectieve leermethode geleerd. Daarnaast zijn er zes artikelen geschreven die deze video's samenvatten.

Laatst heb ik de gehele serie doorgelezen en vandaag ben ik dan begonnen met deel 1 van de video's. Tijdens het bekijken/beluisteren van de video heb ik tegelijk aantekeningen gemaakt, welke ik onderverdeeld heb in 3 gedeeltes:

1. Samenvatting
  2. Mijn leaks
  3. Actie punten

Dit verplicht je om aandachtig de video te bekijken en actief na te denken over wat er gezegd wordt, wat er weer voor zorgt dat ik mijn inziens zo effectief mogelijk de theorie bestudeer. Ook in de volgende 7 delen zal ik dit zo blijven doen.

Samenvatting

I. Value Maximaliseren
Je allerbelangrijkste doel in poker is om zoveel mogelijk geld te winnen. Dit doe je door een maximale winst te behalen en minimaal verlies te lijden. Op zich klink dit logisch, maar je moet zorgen dat iedere fold, call, bet of raise aan deze vuistregel voldoet, ook omdat je dit helpt denken over je spel.

II. De Starting Hand Chart
De SHC is een goede basis en helpt je winstgevende beslissingen te maken voor de flop. Toch is exclusief gebruik maken van een SHC verre van optimaal.
Dit komt omdat een SHC geen rekening houdt met:

• Reads op tegenstanders
  • Statistieken over het gedrag van tegenstanders
  • Jouw table image
  • Stack sizes

Hierdoor zullen je beslissingen dus nooit aan onze nieuwe vuistregel voldoen; we zijn de winst nml niet aan het maximaliseren. In punt III, IV en V zullen daarom uitbreidingen op die SHC worden voorgesteld.

III. Blind Stealing
Bij blind stealing is het belangrijk om op het spelerstype (stats), de history en de stack sizes te letten. Je moet daarbij niet alleen op de statistiek fold to steal (of fold to openraise late) letten, maar ook op hoe vaak iemand postflop foldt (fold to cbet).

Je kunt daarom de SHC in late uitbreiden met suited 1-gappers, offsuited connectors (54o+), offsuited aces en kings.

IV. Isolation
Eigenlijk is Isolation hetzelfde als stealing, alleen dan met 1 of meer limpers in de hand. Ook hier is het grote voordeel dat je in positie zit tegen deze limpers. Je moet echter met minder handen betten dan bij stealen, omdat er minimaal 1 persoon meer in de hand zit (de limper(s)).

Belangrijk om op te letten bij Isolation:

• Maximaal 3-way pots post flop, maar liever heads up (let dus op VPIP/WTS van de limper)
  • Tegen Calling stations zou je alleen handen moeten spelen die zeer waarschijnlijk de zijne domineren (dit houden ook pocket pairs in)

Ook hier is het dus weer belangrijk om naar het postflop spel te kijken van jouw tegenstander

V. Domineren
Je domineert een hand wanneer je bijvoorbeeld met de hand XY tegen XZ zit, waarbij jouw x hoger dan zijn z is (AJ domineert bijvoorbeeld A9).
Let op! Fouten die gemaakt worden door domination, zijn vaak heel duur. Gelukkig geldt dit niet alleen voor ons, maar ook voor onze tegenstander. Een goede beheersing van dit concept is dus erg winstgevend voor jouw spel. Ook hier is het weer belangrijk

Mijn Leaks

• Open teveel handen vanuit early en (misschien) te weinig vanaf laat
  • Bij steals/isolation raises let ik te weinig op stack en stats (bijv. fold to cbet). Ook let ik niet op de stats van de button wanneer ik vanuit de CO steal. Dit komt waarschijnlijk door de grote hoeveelheid tafels die ik speel
  • Bij 3bets let ik te weinig erop of ik in of uit positie zit (qua betsizes en ranges waarmee ik 3bet).
  • Ik houdt te weinig informatie bij van handen waarmee villains limp/callen. Hierdoor ben ik niet in staat effectief met handen die mijn tegenstander domineren te spelen
  • vs 3bets push ik mijn AK, KK+ altijd in een CO vs BU situatie. Op full ring zegt hasenbraten dat een fold helemaal niet slecht hoeft te zijn met AK. Op SH zou dit echter zeker niet moeten denk ik, zonder goede reads. Evt zou ik op de CO bij een 3bet van SB wel kunnen callen vanwege positie.
  • Op NL10/NL20 zijn nog best een aardige hoeveelheid mensen die ik regelmatig tegenkom (1k+ handen). Van deze personen heb ik totaal geen notes over ranges.

Actiepunten (later te verwerken in road map)

1. 10k Handen spelen op basis van de silver SH SHC (om te zorgen dat de basis van handen die ik speel beter wordt)
  2. Minder tafels spelen
  3. Meer op pre-(VPIP) & postflop (fold to (turn)cbet/WTS) stats letten bij steals
  4. Meer op stacks & IP/OOP letten bij 3bets & isolation raises
  5. Database nazoeken op mensen waarvan ik 1k+ handen heb en kijken welke handen ze limp/callen, 3betten, etc
  6. Voor mezelf de stappen opschrijven die ik qua gedachtegang moet maken als ik wil stealen of isoleren (check pre/postflop stats, check stack; eerst van Button, dan van de blinds en dan evt. van de limper)

Conclusie 1
Ik ben erachter gekomen dat ik veel te veel gevorderd materiaal in mn kop heb zitten (balancen lines, hero calls, etc). Het is volgens mij enorm belangrijk om gewoon bij de basis te kijken en nog niet met gold concepten bezig te gaan. Dit zal mn spel namelijk alleen maar minder winstgevend maken, want wie nog niet kan lopen, kan zeker nog niet rennen!

Daarnaast moet ik echt ophouden met mass multitablen. Dit doe ik eigenlijk alleen omdat ik anders bang ben dat het pokeren saai wordt. Dit is ook echt een leak. Het is alleen maar goed voor mn spel als ik handen van anderen in de gaten houd voor reads, mensen op ranges probeer te zetten en handen beter beredeneer voor mezelf. Dit zal het zeker weten ook niet saai maken, maar vergt gewoon een heel andere manier van kijken naar het spel.

Conclusie 2
Het verbaasde me zoveel actie punten uit zo'n basic video te halen. Omdat (zoals hasenbraten het zegt) het niet goed is om alle nieuw geleerde dingen gelijk toe te passen in je spel, zal ik:
a) Alle actie punten uit alle series samenvatten.
b) De actie punten uit mn database review (van 50k handen NL10/NL20) met mn private coach DeKuip toevoegen
c) Dit allemaal verwerken in een chronologisch actieplan

Dit zou ervoor moeten zorgen dat ik alles zo goed en vloeiend mogelijk in mijn spel verwerk om zo snel mogelijk een succesvolle midstakes speler te worden.

Wat vinden jullie daarvan?

Groeten,
Leo

pbijvoet

Die leaks komen mij wel heel bekend voor :f_biggrin:.
Ik heb ook net deel 1 gekeken (na eerst het atikel gelezen te hebben), en ga deze vanavond nog een keer kijken met een kladblok (word) ernaast voor aantekeningen en de uitgeprintte artikelen. Dat wil ik voor ieder deel doen.

GL verder en moet zeggen dat ik een hoop van je leer zo.

duvel666

Hey Leo,

je conclusie 1 snap ik maar al te goed,
ik ben een tijdje uit het online poker weggeweest en ik merkte ook dat ik om degelijk terug op te starten ook te veel gevorderd materiaal in mijn hoofd had zitten waar ik me mee bezig hield.

op die lagere limits is gewoon degelijk 'basis-poker', met aandacht voor positie en tegenstander ruim voldoende.

Toen ik rustig hernam met spelen telkens ik een uurtje vrij heb beperk ik me de laatste weken ook tot een 6-tal tafels.
Het is aanpassen om 'slechts' zo weinig tafels te spelen maar je gaat heel snel merken dat je een veel beter zicht + notes krijgt op je tegenstanders hetgeen je dan enorm makkelijk extra +ev situaties opleveren.

je database doorspitten op spelers met veel handen en die dan van extra notes qua ranges voorzien is echt een heel goed idee

Keep up the good work!
Je bent zo alvast op de goede weg!

Heel interessant materiaal wat je hier bij elkaar aan het schrijven bent Leo, zowel voor mede SH-spelers als FR spelers zoals mezelf ;)

Ik ben eigelijk momenteel min of meer met hetzelfde bezig als jij, namelijk hard aan men game werken en ging daarvoor ook de hele reeks van Hasenbraten grondig doornemen. Vandaar alvast mijn gemeende dank dat jij ze hier al ff samenvat, houd weer wat minder werk in voor mij :D :P

Heb maar 1 kleine opmerking, en dat is, als ik op de link klik naar de samenvattende artikelen, dat ik het bericht krijg dat die pagina niet beschikbaar is?

Keep up the good work!!

Nox

Dank je wel voor de replies! Hopelijk was het niet een tl/dr ;)
Zojuis heb ik de tweede vid gezien en daarvan zal ik nu even mn analyse posten.

@pbijvoet; Hoe gaat het? Hou je het zelf ook nog in een blog bij?
@duvel666: Leuk je weer terug te zien! Ben benieuwd naar je toekomstige feedback:
@NoxInvictus: Onderaan deze pagina staat het: http://nl.pokerstrategy.com/strategy/weekly-no-limit/.

Groeten,
Leo

Introductie

Vandaag is crushing NL, deel 2 aan de beurt. Het analyseren en bekijken van de video’s is iets arbeidsintensiever dan ik had verwacht, dus het bekijken ervan gaat iets langzamer dan geplanned. No problem, I guess. Het gaat erom dat het spel verbeterd wordt. Het zal weer een lange post worden, dus ik hoop dat je het in ieder geval interessant vindt!

Samenvatting

I. General idea
Het algemene idee achter deze aflevering is dat je in iedere situatie je exacte doel definieert. Daarnaast moet je verschillende scenario’s doorlopen en bij die verschillende situaties bedenken hoe en of je dat doel kunt bereiken.
Om dit te kunnen doen, moet je jouw hand plannen.

II. Plannen van je hand
Bij het plannen van je hand is het belangrijk om over de volgende dingen na te denken:

• Wat zijn de mogelijke acties van je tegenstanders kun je verwachten (bedenk dit voordat ze in de hand stappen!)
  • Welke informatie kun je uit je tegenstander halen?
  • Hoe kun je die informatie gebruiken om je doel te bereiken?

Door het plannen van je hand leer je enorm veel, aangezien je veel verschillende scenario’s doorneemt. Zowel pre- als postflop moet je deze scenario’s doorlopen, voordag je aan de beurt bent. Indien de situatie verandert (iets onverwachts gebeurt), moet je herevalueren of je doel nog de juiste is en of je deze nog kunt bereiken.

III. Betting principes
Waarom betten we?

• Zodat betere handen kunnen folden (semi bluf / pure bluf)
  • Zodat slechtere handen kunnen callen (slechtere made hands / draws)
  • Om toekomstige +EV situaties te creeeren (stealraises/isolation)

III. De continuation bet
Een continuation bet is een bet om de preflop agressie door te zetten en de bet kan dus onder alle mogelijke bet categorieën vallen. Daarnaast gaat het ook om het camoufleren van je eigen hand

Bij een cbet moet je jezelf altijd de volgende vraag stellen: Welke slechtere hand callt en welke betere hand foldt?

Belangrijk: De redenering achter een cbet moet goed zijn! Ook al is de cbet meestal wel de juiste keuze, is het belangrijk om jezelf aan te leren een cbet te beredeneren en je af te vragen met welke reden je hier cbet. Alleen cbetten omdat er een scare card ligt, is niet goed genoeg!

Let op de volgende dingen:

• De eigen handsterkte
  • Tegenstander; spelerstype, position, stacksize
  • Board; welke soort hand heeft hier gehit?

Een voorbeeld:
Stel, het board is K27ss en jij cbet met QQ.

Als je beredenering achter deze cbet een bluf is, dan is dat fout. Het is nml onwaarschijnlijk dat villain voor 1 bet zijn top pair foldt

Als je beredenering achter deze cbet een value bet is, dan zit je goed. Het is nml waarschijnlijk dat villain slechtere handen callt. Handen zoals 7x, 88-JJ en FDs zouden best vaak callen.

In dit voorbeeld kun je dus zien dat, ook al is de cbet de juiste keuze, dat het belangrijk is dat je ook begrijpt waarom dat zo is

IV. Bet sizing
De uitgangsgrootte van een bet zou ongeveer 3/4e potsize moeten zijn.
We betten meer wanneer:

• We veel tegenstanders hebben
  • Er veel draws zijn
  • We een slechte positie hebben

We betten minder wanneer:

• We een dry board hebben / er weinig draws zijn
  • We een goede positie hebben
  • We heads up zitten

V. Semibluff
Een semibluf is een bet met een draw. Bij deze bet moet primair je doel winst zijn om winst te maken doordat je tegenstander foldt. Als een tegenstander niet foldt, is er nog een kans om een van je outs te hitten, waardoor je ook een grote winst kunt maken.

Mijn Leaks

• Wederom; Ik let te weinig op stacksize!
  • AK is meestal een (semi)bluf na de flop. Ik speel AK te sterk, vermoed ik en heb moeite handen los te laten
  • Unknowns op NL10 zie ik altijd als fish, ik zou ze moeten zien als redelijke nadenkende spelers
  • Speel te veel tafels om mn hand te plannen
  • Denk te weinig in ranges van tegenstanders, waardoor domination altijd als verassing komt
  • Bij cbets, steals en isolation let ik eigenlijk alleen op het board en een stuk minder op stacksize, spelerstype, positie of post flop tendencies
  • Let te weinig op betsizing
  • Let te weinig op het aantal outs en de daarbij behorende equity

Actiepunten (later te verwerken in road map)

• Dbase op AK handen analyseren en bekijken of ik de hand over rep
  • 4 tablen tot ik comfortabel ben met het doel van m’n bets te definiëren en het plannen van m’n hand
  • Cbets analyseren uit mn dbase; Heb ik op de juiste dingen gelet bij cbets? Waar maak ik grote fouten en waardoor kwam dit?
  • Na een sessie, de sesie geheel analyseren. Zie conclusie
  • Analyseren van SH handen op het forum, waar geen stats bij staan, en daarbij uitleg geven over hoe ik tegen bepaalde tegenstander types zou spelen.

Conclusie
Tijdens deze video ben ik tot de conclusie gekomen dat ik heel veel concepten wel ken, maar deze klakkeloos overgenomen heb, zonder er echt goed over na te denken. Daardoor dacht ik altijd simpele dingen als cbets goed onder de knie te hebben, maar nu het concept me op deze manier uitgelegd is, kom ik er eigenlijk achter dat dit helemaal niet het geval was.
Best een schok bij zoiets ogenschijnlijk simpel als een cbet!

Daarnaast denk ik veel te weinig/niet na over ranges. Daardoor denk ik ook niet na over de pricipes achter mijn betting. Mijn bets zijn altijd omdat ik denk dat ik een goede hand heb en hoop op een call of omdat ik een slechte hand heb en hoop op een fold of hit op volgende straten

Eigenlijk denk ik nooit over welke slechtere handen mij zouden kunnen callen. Domination is duidelijk een punt waar ik aan moet werken. Schok: ik ben dus veel meer een 1st lever thinker dan ik dacht (ofterwijl, TAGfish ;) )

Tot slot, en dat is denk ik de belangrijkste conclusie, ben ik erachter gekomen dat deze posts te simpel zijn om mijn spel effectief te verbeteren. Het zou bijvoorbeeld heel goed zijn om op basis van de kennis die ik op ga doen twee verschillende plannen te maken:
1. Een actie/reactie plan (een soort Q&A; Steal? -> let op stacksize, post flop stats, etc), zie ook actiepunt F uit de review van de 1e video
2. Een post sessie analyse plan (waar let je op als je de sessie analyseert?)

Deze plannen zal ik in mijn tweede post van deze blog zetten en continue ontwikkelen.

Btw: tl/dr? :(

Groeten,
Leo

Hoofdbeheerder
Lanfear81

Oorspronkelijk gepost door NoxInvictus

Heb maar 1 kleine opmerking, en dat is, als ik op de link klik naar de samenvattende artikelen, dat ik het bericht krijg dat die pagina niet beschikbaar is?

Nox

Hey Nox, klopt er zat een typo in de link. Ik heb het linkje aangepast waardoor het werkt.

Op het forum vind je hier trouwens ook een overzicht van zowel de video's als de artikelen: