Skip to forum
Zo effectief mogeli...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Zo effectief mogelijk een succesvolle midstakes player worden

143 Berichten
43 Gebruikers
0 Reactions
9,093 Bekeken
Lucian0

Tof blog, ben zelf ook sinds enkele dagen bezig om de BSS onder de knie te krijgen. Speelde eerst ook SSS en voor de BSS ook een blog gemaakt.
Probeer het ook goed aan te pakken en kan nu al veel informatie uit jouw blog halen! :)

Zal dit zeker blijven volgen!

Veel succes!

Thanks Luciano, jij ook succes!

Introductie
Dit wordt waarschijnlijk het interessantste deel uit de serie tot nu toe, aangezien een deel gaat over handreaden, 1 van mijn grootste weaknesses. Hopelijk is de analyse niet te lang ;)

Samenvatting

I. Denken in ranges
Een range is een verzameling van handen die een speler in een speler zou kunnen hebben.
Bij unknown gaan we ervan uit dat hij een redelijk denkende speler is.

Het is belangrijk om een gevoel voor equity te ontwikkelen!

II. Handreading
Handreaden is het bepalen van ranges aan de hand van verkregen informatie.

Hoe bepalen we een handrange?
1. De preflop actie bepaalt de uitgangsrange (limp/coldcall/raise/3bet/etc), maar ook de positie
2. Iedere vervolg actie maakt de range kleiner
3. Er kunnen geen eerder uitgesloten handen bijkomen

Bruikbare informatie kan zijn:

• Spelerstype en tendens van het spel
  • Alle in de hand gemaakte acties
  • Statistieken
  • Timing tells
  • Patronen in villains spel
  • Betsizing
  • etc

De werkwijze:

• Bepaal de range
  • Schat in hoe delen van die range op jouw verschillende acties reageren (let daarbij ook op hoe je tegenstander jouw range ziet)
  • Maak na deze overweging de meest profitabele zet (je hebt altijd alle mogelijkheden!)

III. Way ahead, way behind
Je zit in een way ahead/way behind situatie wanneer:

• Je tegen een deel van de range van je tegenstander veel equity hebt
  • Je tegen een ander deel zeer weinig equity hebt
  • Beide delen ongeveer even waarschijnlijk zijn

Voor je spel resulteert WA/WB in:

• Je hoeft je hand niet te beschermen
  • Tegen agressie van jouw kant zal een tegenstander slechtere handen opgeven

Bij WA/WB is je doel om passief en goedkoop naar de showdown te gaan. Dit gaat terug naar de winstmaximalisering (zo min mogelijk verliezen/zo veel mogelijk winnen)

1. WA/WB komt vaak voor bij 1-pair handen en boards zonder draws
  2. Induceert bluffs van slechtere en volkomen waardeloze handen
  3. Is enkel van toepassing op voorwaarde dat niet een van beide situatie veel vaker voorkomt
    Bijvoorbeeld:
    - Wij hebben KK preflop en onze tegenstander is erg agressief. Dit is geen WA/WB, want er is nml maar 1 hand die op ons voorstaat)
    - Wij hebben second set op de flop. Alleen topset beat ons. Dit is dus ook geen WA/WB, want het is veel waarschijnlijker dat wij way ahead zijn

IV. Pot control, protection & value

• Pot control houdt in dat je de pot klein wilt houden met een hand waarvan je niet zeker bent dat je wint
    -> Passieve speelwijze
  • Protection houdt in dat je tegen draws wilt beschermen met een made hand
    -> Agressief spel
  • Value houdt in dat je de pot wilt vergroten met een hand die waarschijnlijk wint
    -> Agressief spel

Het is niet altijd duidelijk waar je staat in een situatie en welk betpatroon je dus aan moet nemen. Dit komt vooral voor met:

• Top pair/overpair (met en zonder draws)
  • Sets bij mogelijke flushes of straights

We hebben het dus over gedeeltelijk tegengestelde principes. Het is dus belangrijk dat we gebruiken van handreading om het juiste principe te kiezen.
Je beslissing moet dus optimaal zijn tegen het grootste deel vd range van je tegenstander.

Leaks

• Ben erg slecht @ hand reading
  • Geen goed gevoel voor equity
  • Heb geen goed idee van hoe groot een pot wordt op latere straten

Actiepunten

• Equity berekeningen maken bij sessie analyse (toevoegen in plan)
  • Biggest lost hands replayen, zonder villains kaarten te zien icm de equilator en proberen de range te herleiden door per straat de range te verkleinen, ook op basis van stats
  • Voeg het gedeelte onder II. Handreading toe aan het actie/reactie plan (zie 2nd post)
  • Uitzoeken op basis waarvan we reads maken

Conclusie
Dit deel was enorm interessant! Ik ben erg blij met de actiepunten die uit de analyse zijn gekomen en denk dat het een enorme toegevoegde waarde gaat hebben om mijn database te analyseren.

In het volgende deel worden vooral veel voorbeelden aangehaald en zal ik ter voorbereiding deze en de vorige twee analyses nog even doorlezen. Waarschijnlijk kun je na die video dan ook eindelijk een korte analyse verwachten ;)

Daarna gaan alle video's over SH play, dus zullen er een hoop meer specifiekere actiepunten naar voren komen.

Tijd voor bier! Tot volgende week en een goed weekend ;)

Groeten,
Leo

Overigens zal ik samen met een paar coaches ook wat videos gaan maken binnenkort, welke we (als ze goed genoeg zijn) hopelijk hier online gaan zetten:

1. Een serie met envyjosh over het leren denken in ranges
2. Een serie met DeKuip en (misschien) Rogier over het analyseren van je database/zoeken naar leaks

Hoe smaakte het bier? :D

Cool hoe je hiermee aan de slag bent Leo, respect! _cool:

Tnx Cali, het bier smaakte goed! :)

Overigens ben ik vandaag een uurtje bezig geweest om te leren denken in ranges. Echt een aanrader voor iedereen, wat helemaal niet veel tijd kost en je enorm veel van leert. Wat ik heb gedaan:

• Alle handen uit HM geselecteerd
  • Deze gesorteerd op potgrootte op de SD (winst en verlies staat dus door elkaar)
  • Deze af laten spelen in de hand replayer
  • Op basis van preflop actie en stats een range in de Equilator zetten
  • De range verkleinen op basis van postflop spel

Hier zat ik in 90% van de gevallen goed qua range en had ik een hoop geld kunnen besparen. Als ik meer leer over het inschatten qua range, zal ik waarschijnlijk de range nog meer kunnen verkleinen. However, nu was het al een paar keer zo dat ik eigenlijk een easy fold had (85/10 situaties bijvoorbeeld), terwijl ik er toch voor koos om all in te gaan tijdens de hand.

Wanneer ik minder tafels ga spelen, zal dit dus enorm +EV zijn!

dat is nog maar de vraag leo, true je bb/100 gaat omhoog maar je winrate ($/hr) gaat waarschijnlijk omlaag. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om dit te doen voor het oefenen ;).
Succes, hoeveel handjes heb je al geraked en hoe gaat het tot nu toe?

Tnx voor de feedback Mark. Juist daarom had ik ook alle grote winst en verlies handen door elkaar genomen. Het waren eigenlijk altijd all-in calls waar ik eigenlijk had moeten folden. Van 10 naar 6 tafels zal denk ik juist goed zijn, aangezien ik nu niet echt een winnende speler ben.

Toch ben ik het wel met je eens dat volume draaien echt belangrijk is, om nieuw geleerde concepten ook echt eigen te maken.

Spelen doe ik op het moment niet, dus heb amper geraked. Wanneer ik klaar ben met de vids van hasenbraten ga ik eerst samen met DeKuip mn database reviewen (en een vid daarvan maken) en dan met envyjosh een of meer videos maken over het leren denken in ranges. Op basis daarvan maak ik een leerplan en zal ik weer volop spelen.

Het is dus eigenlijk een theorie maand die redelijk saai is, maar wel een goede investering is voor later (hoop ik).

Lucian0

Respect o.0

Tnx Lucian0 ;)

Hier de korte review deel 4 van Crushing NL50:

Review
In deel 4 van de Crushing NL50 serie wordt de theorie van de eerste 3 delen herhaalt, alleen dan via voorbeelden uit de hand replayer. Een erg goed idee, wat uiteraard zal helpen om de theorie nog praktijkgerichter toe te kunnen passen.

Als voorbereiding heb ik de vorige drie samenvattingen en mijn eigen leaks en actiepunten nog eens even onder de loep genomen. Hier komt vooral naar voren dat de volgende 6 punten de belangrijkste punten zijn om asap aan te gaan werken:

• Gedetailleerder naar het type speler kijken
  • Beter op stacksizes letten
  • Beter op positie letten (IP/OOP)
  • Ranges leren in te schatten
  • Scenarios doorlopen voordat ik beslissingen maak (plannen van mn hand) / potgrootte inschaten
  • Actief notes maken

Doordat het praktijk voorbeelden zijn van de vorige videos, zijn er eigenlijk geen verdere actiepunten of leaks naar voren gekomen dan degene die ik in de vorige posts al had staan. Toch was het kijken van de video erg interessant om alles nog eens te verfrissen.

De volgende delen houden zich bezig met het SH spel. Ik kijk er nu al naar uit!

Tim29876

Super, super challenge Leo. Enne je gaat de vids toch wel in het Engels doen he?

Dank je wel Tim! Waarom zou je de vids in het Engels willen zien?
Omdat de challenge in het Nederlands is, zou ik het persoonlijk liever in het Nederlands doen.

knappe blog! Je werkt met een duidelijke structuur wat ik zeer goed vind. Ik begon zelf net met een blogje maar jouw werkwijzen doen me nadenken om ook alles iets dieper te gaan analyseren. Ik ga me ook focussen op SH BSS, dus moest er ooit iets vn dat werkgroepje komen zou ik graag meedoen!

succes ! Ik blijf dit zeker volgen

Oorspronkelijk gepost door Leo
Tnx voor de feedback Mark. Juist daarom had ik ook alle grote winst en verlies handen door elkaar genomen. Het waren eigenlijk altijd all-in calls waar ik eigenlijk had moeten folden. Van 10 naar 6 tafels zal denk ik juist goed zijn, aangezien ik nu niet echt een winnende speler ben.

Toch ben ik het wel met je eens dat volume draaien echt belangrijk is, om nieuw geleerde concepten ook echt eigen te maken.

Spelen doe ik op het moment niet, dus heb amper geraked. Wanneer ik klaar ben met de vids van hasenbraten ga ik eerst samen met DeKuip mn database reviewen (en een vid daarvan maken) en dan met envyjosh een of meer videos maken over het leren denken in ranges. Op basis daarvan maak ik een leerplan en zal ik weer volop spelen.

Het is dus eigenlijk een theorie maand die redelijk saai is, maar wel een goede investering is voor later (hoop ik).

Ja 6 tafels speel ik zelf ook op het moment dat is echt niet weinig om mee te beginnen imo.. Dus wat dat betreft wel prima denk ik, wat ik wel aan kan raden is om niet teveel theorie proberen op te nemen zonder te spelen. Ik denk dat het beter is om een deel theorie door te nemen, dit in de praktijk uit proberen te voeren, en vervolgens het volgende deel doornemen etc. Hierdoor maak je het jezelf imo eerder eigen dan eerst alle theorie door te nemen en daarna pas gaan spelen. Je kan wel alles in je opnemen, maar het ook in de praktijk brengen is vaak nog een extra stap..

@Tibovw: Goed om te horen en leuk om te zien dat je gelijk een blog bent begonnen! Succes met je weg naar boven ;)

@Mark: Goed punt, tnx!

Wat ik probeer te doen is om eerst deze crushing nl50 vids door te nemen om leaks te spotten. Dit is ook de bedoeling met die dbase anlyse.
Daarna ga ik op basis van die leaks kijken welke artikelen/vids ik wil bekijken, welke coachings ik wil volgen en zal dan idd tegelijkertijd ook gaan pokeren. Wat is denk je een redelijk doel qua hands/wk op 6 tafels?

Groeten,
Leo

Introductie
Dit vijfde deel spitst zich toe op short handed play en behandelt de eigenlijke basis (stats, ORC, SH pre-, SH post-flop en de basisprincipes van 3 bet pots).

Alle thema’s zijn erg interessant. Stats, omdat ik te weinig spelers in catagorieen indeel en te weinig op post flop tendencies let, de ORC omdat ik verwacht te veel uit vroeg te raisen en te weinig uit late. SH pre- en post flop omdat daar de algemene speelwijzen behandeld worden, waar ik zeker verwacht nog een aantal leaks te spotten. En tot slot 3bet pots, omdat hier de duurste leaks zitten, vooral als je postflop fouten maakt. Voor mij is dit vooral het geval omdat ik te weinig op mijn positie let als ik iemand 3bet.

Ik ben benieuwd!

Samenvatting

I. Statistieken
Stats geven de waarschijnlijkheid weer voor een mogelijke actie in een bepaalde situatie. Je zult altijd op de sample hands moeten letten.
Belangrijk! Realiseer je altijd dat het een goed hulpmiddel is, maar absoluut geen vervanging is voor directe reads.
Stats kunnen nml ook misleidend zijn.

• Iemand zijn cbet percentage kan erg laag zijn, omdat hij altijd in multiway pots zat hiervoor
  • Iemand met 30/28 stats kan de top van zijn range best slowplayen
  • Preflop speelwijze staat los van postflop speelwijze

Voorbeelden:

• VPIP en PFR geeft ons een idee van villain's preflop range
  • AF helpt je niet veel, aangezien het je niet vertelt hoe iemand zijn draws, made hands of bluf speelt
  • Open raise late (of attempt to steal) is snel veelzeggend en geeft je een idee hoe agressief iemand de blinds stealt. <25 is redelijk tight. 25-35 zou redelijk gemiddeld moeten zijn en >35 is erg aggressief. Het geeft je een goed idee hoe je de blinds moet defenden.
  • Fold blind to steal helpen je om te bepalen hoe vaak je de blins kunt stelen.
  • Continuation bet geeft aan hoe vaak iemand cbet. Dit geeft je aan of iemand kwetsbaar is voor onze blufs
  • Fold to continuation bet hoe vaak iemand tegen een cbet foldt. Dit geeft je een goed idee of je veel handen kan cbetten.
  • Cbet turn. Hier moet je goed op de sample size letten. Deze stat geeft aan hoe vaak iemand 2nd barrelt. Dit kan erg van pas komen wanneer we iemand zijn cbet niet geloven en we hem op de turn willen outplayen.
  • Fold cbet turn. Hier moet je goed op de sample size letten. Dit geeft je een goed beeld over wanneer je iemand kunt 2barrel bluffen
  • 3bet geeft je aan hoe vaak iemand reraiset. Meer dan 5% is redelijk hoog en zal dus een redelijke hoeveelheid deceptive handen bevatten
  • On 3bet call/fold. Dit geeft aan hoe vaak iemand callt of foldt tegen een 3bet. Dit is erg handig wanneer we goed op positie letten.
  • 4bet geeft aan hoe vaak iemand de 3bet reraised. Als deze waarde hoog is, zullen we onze 3bet range wat moeten polarizeren omdat we anders te vaak tegen 4bets moeten folden
  • Squeeze geeft aan hoe vaak iemand gesqueezed heeft. Ook hier heb je een grote sample nodig. Als iemand bijv een 15% range heeft hier, dan kunnen we er vaak overheen shippen
  • C/r street of donkbet street; Geeft de waarschijnlijkheid voor deze actie aan. Als deze waarde hoog is geeft het aan dat villain dit vaak met slechte handen doet. Hierdoor is hij kwetsbaar voor 3bets postflop of voor calls op check/raises

II. De openraising chart (ORC)
Er zijn 3 charts

• De tighte chart
  • De "normale" chart
  • De loose chart

Op tighte tafels kun je de loose chart gebruiken of bij loose tafels de tighte chart. Let op; de chart is alleen maar een indicatie.
Toch is het een stuk dynamischer dan de SHC en biedt het een solide basis als je net met SH begint.

Nog steeds heeft de ORC natuurlijk het nadeel dat we geen gebruik maken van stacksizes of van tegenstander types. Daarnaast wordt niet vermeldt wat we moeten doen na limpers of openraises. Daarnaast houdt het geen rekening met speldynamiek.
De ORC is ook alleen maar een referentiepunt. Het geeft je geen edge tegen goede spelers.

III. Shorthanded preflop
Omdat we vaker de blinds betalen (in vergelijking met FR), iedereen meer handen speelt en daardoor de gemiddelde handsterkte afneemt.

Beslissingen van coldcallen vs 3betten moeten afhangen van

• De tegenstander
  • De hand
  • De positie
  • De frequentie

Als iemand bijvoorbeeld enorm veel stealt, dan heeft het niet veel zin om met de call20 regel een pp te flatten, aangezien je niet veel implied odds hebt

Ook blind defense wordt een stuk belangrijker. Ook hier moeten we vooraf ons plan bedenken.
Omdat we OOP zitten, is het vooral hier belangrijk om op de spelerstypen te letten

• Nit; alleen onder bepaalde voorwaarden is het goed om hier te defenden. De range van de nit zal vaak op ons voorliggen
  • TAG: Hier kunnen we aggressief defenden.
  • LAG: Hier zullen we ook niet te veel moeten verdedigen omdat we te vaak in lastige OOP situaties komen. We moeten echter af en toe deceptive of bluf 3bets maken om onze range niet te polariseren
  • Maniak: Deze is niet te bespelen als blufs. Hier moeten we alleen voor value 3betten. AJ+ die hier TPTK hit is goed genoeg om broke mee te gaan

IV. Shorthanded postflop
In vergelijking met FR zijn de ranges in het algemeen wat groter. De concepten zijn verder eigenlijk hetzelfde.

Wat belangrijk wordt is handreading. In SH komen we in vel marginalere spots. Je zult meer blufcatchers spelen. Ook reads op basis van de laatst gemaakte acties zijn erg belangrijk. Je zult je sterk aan moeten passen op de situatie of de tegenstander.

Omdat je vaker met een speler in een hand zit, is het direct en agressief misbruik van iemand zijn leaks een stuk beter mogelijk.

Ook zullen we meer rekening moeten houde met implied en reverse implied odds.

• Implied odds geven aan hoeveel geld men nog kan krijgen op latere streets
  • Reverse implied odds geven aan hoeveel geld men op latere streets nog betaalt als men hit en desondanks de mindere hand heeft

Ook al lijkt het vaak anders; De winst komt bij SH play in de eerste plaatst voor uit het winnen met winnen met de beste handen op de SD. Niet door willekeurig te bluffen!

V. Basisprincipes voor 3bets
De verschillen met 2bet of 3bet pots:

• Je hebt een andere range
  • Je tegenstanders hebben een andere range
  • De stack: pot ratio is over het algemeen anders

Dezelfde basisprincipes gelden als in een 2bet pot. Je moet alleen gepast reageren op de veranderde ranges en tendensen van je tegenstander.
In vergelijking met FR games, neemt de bluf frequentie een stuk toe.

Wanneer je 12+ outs hebt, zul je altijd broke moeten gaan.

Voorbeelden
Voorbeeld 1 was erg interessant. Hasenbraten zegt dat hij liever callt met zijn 99 vs een unknown UTG raise en een BU call. Zelf 3bet ik daar eigenlijk altijd. Misschien is het dus een indicatie dat ik te weinig rekening houd met de positie van de initial raiser.

Voorbeeld 2 was ook interessant, aangezien hij hier spreekt over het zgn cardremoval effect. Iets waar ik ook te weinig over nadenk

In voorbeeld 3 geeft hasenbraten aan zijn KTo te folden in een blindbettle tegen een redelijke nit, waar hij KJs zou callen. Wederom had ik beide handen ge3bet vanwege positie en (ondanks dat hij tight is) zijn brede range vanuit de SB. Wellicht kies ik hier dus weer niet voor de beste play.

Leaks

• Speel teveel handen uit vroeg en te weinig uit late
  • Maak niet effectief gebruik van stats
  • Coldcall teveel pp's tegen agressieve stealers waardoor ik geen value uit mn sets haal.
  • Ik bluf te veel en doe dit niet met de juiste redenen (op basis van stats/reads)
  • Let te weinig op 3bet potten van tegenstanders waarin ik niet zit

Actiepunten

• HUD op basis van deze review herevalueren/
  • Een redelijk aantal handen met de ORc spelen, zoals eerder in de actie punten vermeldt
  • Cold calls met pockets evalueren in de blinds vs aggressieve spelers
  • Alle bluf handen markeren en na de sessie reviewen
  • 3bet potten analyseren van tegenstanders.
  • Analyseren van 3bets vs UTG openraiser
  • Inlezen over cardremoval

Conclusie
Bij ieder deel is het voor mijn gevoel zo dat de actiepunten een stuk beter worden. Het motiveert me enorm, net als de comments in deze blog. Met nog maar 3 delen te gaan kan ik niet wachten op het maken van de videos met DeKuip en envyjosh en het uitwerken van mijn actieplan/roadmap.

Ook al is het in het begin lastig, doet zo'n theorie break echt wonderen voor je motivatie. Ik kan het iedereen van harte aanraden/.

De volgende video gaat over exploiting. Ik kijk er nu al naar uit, want het is goed om eigen leaks te spotten en die van anderen te herkennen.

Ook ben ik er nu al redelijk zeker van dat ik bijna alle video's opnieuw ga kijken in de komende twee maanden, aangezien het zulk goed materiaal is.

Groeten,
Leo

Introductie
Dit zesde en zevende deel gaat over tegenstander afhankelijke acties en gaat dieper in op het exploiten van je tegenstanders tendencies/spel patronen. Het gaat dan ook over het herkennen en benutten van leaks van tegenstanders.
Echt interessant!

Samenvatting

I. Exploiting
Exploiting is het systematisch benutten van zwakke punten bij tegenstanders.
Bijna alle acties die exacte info geven over de tegenstander zijn exploitable, bijvoorbeeld:

• Second/third barrels-blufs
  • Iemand die zeer veel cbet, maar op de turn erg passief is
  • Continuationbets of het ontbreken daarvan
  • Check/raise-ranges (zijn erg vaak gepolariseerd; ze zijn vaak of nuts of blufs)
  • Donkbets
  • Turn raises (van onszelf of van onze tegenstanders)
  • 3bets/4bets en reacties daarop
  • Steals
  • Betsizes
  • Blockbets

II. Polarisatie van ranges & balancing 1/2
Een gepolariseerde range is een range die bijna uitsluitend uit 1 soort hand bestaat (made hand, draws, blufs, bijv)
Balancing betekent het evenwicht tussen verschillende handsoorten vinden

Als een tegenstander altijd een gepolariseerde range heeft, kun je daar vaak profitabel tegen spelen, op basis van exacte informatie

III. Polarisatie van ranges & balancing 2/2
Bepaal eerste het soort polarisatie:

• Preflop (vs 3bets, bijv)
  • Flop
  • Turn (draws worden minder waard)
  • River (alleen made hands of helemaal niks)

Reageer passend:

• Bluf een op bluffs gepolariseerde range, of maak een calldown met een made hand en raise op de river
  • Draw of fold tegen sterke ranges (grote implied odds)
  • Valuebet tegen een range slechter dan je eigen hand

Door het beheersen van gepolariseerde ranges herkennen, verbeteren we onze handreading skills en vergrooten we onze edge, ook tegen regs.

Leaks

• Zelf polariseer ik ook erg mn range. Bijv op een droog board c/r ik eigenlijk altijd op de flop. Met een set donk ik altijd, etc

Actiepunten

• Bij analyse van 1k+ handen spelers kijken waarmee ze checkraisen, donken, 3bet calling ranges....
  • Zoek eigen exploits en pas die toe op andere, vergelijkbare tegenstanders
  • Vids vanaf deel 5 opnieuw bekijken

Conclusie
Dit deel was al een stuk moeilijker te volgen. Waarschijnlijk komt dit door wat markuselitus eerder zei: Doordat ik de theorie nog niet in mijn spel heb opgenomen, is het lastiger om de concepten te begrijpen en al helemaal om toe te passen.

Daarom zal ik ook alle videos vanaf deel 5 opnieuw bekijken zodra ik daadwerkelijk ga spelen.

Introductie
Dit zevende deel gaat wederom over tegenstander specifiek spel. Daarbij wordt ingegaan op patronen van specifieke tegenstanders.

Samenvatting

I.Semibluff II & Deception
Een semibluff is een bluff met een kans om nog te winnen, als de tegenstander niet opgeeft

Bij dit deel aangekomen, zouden we ongeveer NL25-NL50 moeten spelen, daardoor hebben we meer ervaring, zijn we beter in handreading maar zijn ook onze tegenstanders agressiever, beter en eerder in staat handen te readen.
Daarom is het belangrijk tegen een goede speler nooit een deel van onze range te representeren. We moeten tegen regs dus vaker:

• Bluffs in ongewone spots maken
  • Draws spelen als made hands
  • Made hands spelen als draws
  • Bluffs zoals made hands spelen

Een eerste voorbeeld hiervan is het spel met sterke draws, aangezien deze de voordelige eigenshappen hebben;

• Zeer veel equity
  • Weinig fold equity nodig

Het loont daarom om een draw net zoals een made hand te spelen, aangezien er een goede equity is en omdat we veel meer geld met made hands krijgen.

Factoren om op te letten:

• Je moet je fold equity maximaliseren
  • Je zou made hands hetzelfde moeten spelen
  • Stacksizes, stacks : pot ratio

II. Het spel tegen bepaalde tegenstanders
1. Weak tight / Tight aggressive
Eigenschapen:

• Fold in het algemeen teveel (pre-&postflop)
  • Speelt grote potten uitsluitend met sterke handen
  • Geeft bij twijfel eerder een pot op, ipv te callen met een marginale hand
  • Speelt hoofdzakelijk zijn eigen kaarten.
  • Zeer gevoelig voor bluffs, verliest voortdurend kleine bedragen aan betere spelers
  • Eenvoudige tegenstander om tegen te spelen
  • Vaak mass multitabler

2. Solide - Tight aggressive
Eigenschappen

• Speelt meestal straightforward
  • Vemijdt marginale situaties
  • Is indien nodig wel bereid marginale situaties te spelen
  • Is in staat handen te readen en dus minder gevoelig voor bluffs; een moeilijke tegenstander dus

3. Solide - Loose aggressive
Eigenschappen:

• Speelt bewust marginale situatie
  • Probeert zijn tegenstander voor moeilijke beslissingen te zetten
  • Is in staat grote bluffs en/of grote calls te maken en handen te readen
  • Kan te veel geld wegbluffen
  • Is een moeilijke tegenstander
  • Goede lags komen weinig voor tot NL50

4. Maniac
Eigenschappen:

• Speelt met het doel om druk uit te oefenen
  • Speelt de tegenstander, minder zijn eigen hand (ook al kan hij niet hand readen)
  • Bluft te veel
  • Overspeelt made hands
  • Veliest zijn geld door het overspelen en door bluffs
  • Vervelende, maar profitabele speler om tegen te spelen

5. Loose passive
Eigenschappen:

• Speelt in het algemeen te passief
  • Speelt enkel zijn eigen kaarten
  • Bluft zelden
  • Ongevoelig voor bluffs, maar gevoellig voor valuebets
  • Verliest geld op de SD; eenvoudige en profitabele speler

Andere belangrijke spelerstypen: Nitty, Tight passive, Tight aggressive nit, etc

Het doel van deze video serie is echter om ons extreem veel beter te maken tegen goede spelers, aangezien we ons ook een stuk zullen verbeteren tegen slechte spelers.

Leaks

• Let te weinig op tegenstander typen
  • Meer met handreading doen

Actiepunten

• Op NL25 opnieuw acties voor de roadmap bepalen, op basis van kennis en deze videos

Conclusie
Ook hier merk ik weer dat deze video erg interessant is, maar nog niet echt voor mij van toepassing. Wanneer ik vanaf NL10 naar NL25 move, zouden deze videos pas weer interssant worden denk ik. Vandaar dat het goed is om tegen die tijd mijn road map te herzien en nieuwe acties te bepalen op basis van mijn kennis en deze videos.

Introductie
Dit laatste deel vat de vorige delen samen en is een samenstelling van eerdere concepten die nog niet gbehandeld zijn. Daarbij is het doel om ons aan te zetten tot het verder bestuderen van het materiaal. Ik verwacht dus een uitgebreide analyse en veel actiepunten uit deze video te halen.

Samenvatting

I. Squeezes
Een squeeze is een 3bet na een raise van een tegenstander en ten minste een call na de initieele raiser. Een squeeze kan als bluf of als value 3bet gebruikt worden.

Waar je op moet letten is:

• De oorspronkelijke agressor
  • De laatste caller
  • Je eigen hand
  • De gameflow

Als bluf zou je tegen een callingstation (of iemand die niet veel tegen squeezes foldt) als caller of laatste caller niet zomaar moeten squeezen. Net als altijd: Je moet niet bluffen tegen mensen die niet folden.
Squeezes als blufs werken echter erg goed tegen TAGs, Nits of algemeen tighte spelers. De cold calling range is namelijk vaak niet gebalanced en zal een tight iemand die hier dus een initiele raise callt bijna nooit een monster hebben. Ook de oorspronkelijke agressor zou veel moeten folden tegen een squeeze en een niet te tighte initieele range moeten hebben.

Ook is het natuurlijk belangrijk wat voor hand je hebt en hoe vaak je in de laatste orbits hebt ge3bet.

II. Squeeze induction
Een squeeze induction is een preflop move, waarmee we zouden willen 3betten, maar waarmee we de initiele bet callen om een 3bet (squeeze) uit te lokken. We krijgen daarmee een zeer profitabele play.

Bijvoorbeeld; Een UTG raiset, een squeezende maniak zit op de BB en wij zitten op de BTN met JJ. HU vs de UTG hebben we niet veel equity als we hier 3betten. Als we echter flatten, de maniak squeezed en UTG foldt, dan hebben we een ideale spot waarbij we voor stacks willen spelen.

Met nog sterkere handen werkt dit natuurlijk nog beter. Als je bijvoorbeeld weet dat je tegenstander 100% squeezed, dan is het erg profitabel om je aces te flatten en de squeeze te callen of te 4betten.

Waar moet je op letten?

• Squeeze waarschijnlijkheid
  • Ranges (waarmee men squeezed en waarmee men broke wil gaan; als iemand bijv preflop light squeezed, maar tight broke gaat, dan is het beter te callen dan te 4betten)
  • Coldcall als trap (balancing)

4-bet bluffs

Waar moet je op letten bij 4bet bluffs?

• De vermoedelijke fold equity (de tegenstander & history)
  • Het card removal effect
  • De frequentie (4bet/fold frequentie mag niet te hoog zijn)
  • De stacksizes
  • De grootte

Tegen iemand die veel 4-bet foldt, zouden we gewoon kleine pockets en suited connectors moeten shippen.
Als richtlijn zou je 2.5x de 3bet moeten raisen.

III. Call flop vs raise flop
Een call flop:

• Genereert geen directe fold equity
  • Lijkt vaak op draws of zwakke made hands
  • Wordt soms gezien als slowplay/float

Een raise flop

• Genereert direct fold equity
  • Werkt vaak polariserend
  • Vergroot de maximaal mogelijke pot

Hetzelfde geldt voor de turn, waar raise turn vaak toch sterker overkomt.
Zowel call alsook raise flop kan profitabel zijn als bluf en voor value

IV. Verdere concepten
3bets op dry flops:

• Voor value (afhankelijk van de tegenstander)
  • Als bluf (afhankelijk van de tegenstander)
  • Polarisatie van de range en de reactie van de tegenstander
  • Inducing bij de tegenstander
  • Manipulatie van ded potgrootte

3bets op wet flops:

• Headsup (voorkomt grote fouten op de turn)
  • Multiway (voorkomt grote fouten op de turn)
  • De fold equity - de potgrootte (de fold equity is vaak niet groot genoeg)
  • De tegenstander - bluffinduce

Check/call vs check/raise:

• Floating OOP (heeft onder bepaalde omstandigheden nog zin)
  • De gerepresenteerde range (c/r komt vaak veel sterker over, vooral op de turn&river)
  • De reactie van de tegenstander
  • Je eigen hand (zwak-middelsterk, monster, draw, air)

Multiple barrels:

• De tegenstander
  • De boardtextuur
  • De gerepresenteerde range
  • Geldt ook in 3bet potten
  • Beperkt tepasbaar tegen fishes/loose passive spelers

Turn & river raises:

• Hand
  • Board
  • Tegenstander
  • Polarisatie (effect op ranges / begrijpt de tegenstander polarisatie?)

Leaks

• Ik doe te weinig aan balancing en squeeze induction. Ik zou meer deceptive moeten spelen
  • Maak nagenoeg geen 4bet bluffs
  • Let totaal niet op hoeveel iemand 4/bet foldt
  • 3bet de flop nooit als bluf

Actiepunten

• Deze video opnieuw bekijken op NL25 om actiepunten eruit te halen
  • Op NL25 me verder verdipen in de verdere concepten uit deze video
  • Inlezen over het card removal effect

Conclusie
Deze video is simpelweg een samenvatting, waar ik niet al te veel uit heb gehaald voor mn huidige spel. Op latere limieten zal ik dit zeker wel doen, alleen momenteel is het belangrijk om me met de basis bezig te houden. Daarom zal ik ook deze video weer bekijken wanneer ik een limiet omhoog ga.

Tim29876

Oorspronkelijk gepost door Leo
Dank je wel Tim! Waarom zou je de vids in het Engels willen zien?
Omdat de challenge in het Nederlands is, zou ik het persoonlijk liever in het Nederlands doen.

Beste Leo, uhm naja laat maar want misschien wil je niet herinnerd worden aan een zekere opname die je maakte ;)