Introductie
Dit vijfde deel spitst zich toe op short handed play en behandelt de eigenlijke basis (stats, ORC, SH pre-, SH post-flop en de basisprincipes van 3 bet pots).
Alle thema’s zijn erg interessant. Stats, omdat ik te weinig spelers in catagorieen indeel en te weinig op post flop tendencies let, de ORC omdat ik verwacht te veel uit vroeg te raisen en te weinig uit late. SH pre- en post flop omdat daar de algemene speelwijzen behandeld worden, waar ik zeker verwacht nog een aantal leaks te spotten. En tot slot 3bet pots, omdat hier de duurste leaks zitten, vooral als je postflop fouten maakt. Voor mij is dit vooral het geval omdat ik te weinig op mijn positie let als ik iemand 3bet.
Ik ben benieuwd!
Samenvatting
I. Statistieken
Stats geven de waarschijnlijkheid weer voor een mogelijke actie in een bepaalde situatie. Je zult altijd op de sample hands moeten letten.
Belangrijk! Realiseer je altijd dat het een goed hulpmiddel is, maar absoluut geen vervanging is voor directe reads.
Stats kunnen nml ook misleidend zijn.
- Iemand zijn cbet percentage kan erg laag zijn, omdat hij altijd in multiway pots zat hiervoor
- Iemand met 30/28 stats kan de top van zijn range best slowplayen
- Preflop speelwijze staat los van postflop speelwijze
Voorbeelden:
- VPIP en PFR geeft ons een idee van villain's preflop range
- AF helpt je niet veel, aangezien het je niet vertelt hoe iemand zijn draws, made hands of bluf speelt
- Open raise late (of attempt to steal) is snel veelzeggend en geeft je een idee hoe agressief iemand de blinds stealt. <25 is redelijk tight. 25-35 zou redelijk gemiddeld moeten zijn en >35 is erg aggressief. Het geeft je een goed idee hoe je de blinds moet defenden.
- Fold blind to steal helpen je om te bepalen hoe vaak je de blins kunt stelen.
- Continuation bet geeft aan hoe vaak iemand cbet. Dit geeft je aan of iemand kwetsbaar is voor onze blufs
- Fold to continuation bet hoe vaak iemand tegen een cbet foldt. Dit geeft je een goed idee of je veel handen kan cbetten.
- Cbet turn. Hier moet je goed op de sample size letten. Deze stat geeft aan hoe vaak iemand 2nd barrelt. Dit kan erg van pas komen wanneer we iemand zijn cbet niet geloven en we hem op de turn willen outplayen.
- Fold cbet turn. Hier moet je goed op de sample size letten. Dit geeft je een goed beeld over wanneer je iemand kunt 2barrel bluffen
- 3bet geeft je aan hoe vaak iemand reraiset. Meer dan 5% is redelijk hoog en zal dus een redelijke hoeveelheid deceptive handen bevatten
- On 3bet call/fold. Dit geeft aan hoe vaak iemand callt of foldt tegen een 3bet. Dit is erg handig wanneer we goed op positie letten.
- 4bet geeft aan hoe vaak iemand de 3bet reraised. Als deze waarde hoog is, zullen we onze 3bet range wat moeten polarizeren omdat we anders te vaak tegen 4bets moeten folden
- Squeeze geeft aan hoe vaak iemand gesqueezed heeft. Ook hier heb je een grote sample nodig. Als iemand bijv een 15% range heeft hier, dan kunnen we er vaak overheen shippen
- C/r street of donkbet street; Geeft de waarschijnlijkheid voor deze actie aan. Als deze waarde hoog is geeft het aan dat villain dit vaak met slechte handen doet. Hierdoor is hij kwetsbaar voor 3bets postflop of voor calls op check/raises
II. De openraising chart (ORC)
Er zijn 3 charts
- De tighte chart
- De "normale" chart
- De loose chart
Op tighte tafels kun je de loose chart gebruiken of bij loose tafels de tighte chart. Let op; de chart is alleen maar een indicatie.
Toch is het een stuk dynamischer dan de SHC en biedt het een solide basis als je net met SH begint.
Nog steeds heeft de ORC natuurlijk het nadeel dat we geen gebruik maken van stacksizes of van tegenstander types. Daarnaast wordt niet vermeldt wat we moeten doen na limpers of openraises. Daarnaast houdt het geen rekening met speldynamiek.
De ORC is ook alleen maar een referentiepunt. Het geeft je geen edge tegen goede spelers.
III. Shorthanded preflop
Omdat we vaker de blinds betalen (in vergelijking met FR), iedereen meer handen speelt en daardoor de gemiddelde handsterkte afneemt.
Beslissingen van coldcallen vs 3betten moeten afhangen van
- De tegenstander
- De hand
- De positie
- De frequentie
Als iemand bijvoorbeeld enorm veel stealt, dan heeft het niet veel zin om met de call20 regel een pp te flatten, aangezien je niet veel implied odds hebt
Ook blind defense wordt een stuk belangrijker. Ook hier moeten we vooraf ons plan bedenken.
Omdat we OOP zitten, is het vooral hier belangrijk om op de spelerstypen te letten
- Nit; alleen onder bepaalde voorwaarden is het goed om hier te defenden. De range van de nit zal vaak op ons voorliggen
- TAG: Hier kunnen we aggressief defenden.
- LAG: Hier zullen we ook niet te veel moeten verdedigen omdat we te vaak in lastige OOP situaties komen. We moeten echter af en toe deceptive of bluf 3bets maken om onze range niet te polariseren
- Maniak: Deze is niet te bespelen als blufs. Hier moeten we alleen voor value 3betten. AJ+ die hier TPTK hit is goed genoeg om broke mee te gaan
IV. Shorthanded postflop
In vergelijking met FR zijn de ranges in het algemeen wat groter. De concepten zijn verder eigenlijk hetzelfde.
Wat belangrijk wordt is handreading. In SH komen we in vel marginalere spots. Je zult meer blufcatchers spelen. Ook reads op basis van de laatst gemaakte acties zijn erg belangrijk. Je zult je sterk aan moeten passen op de situatie of de tegenstander.
Omdat je vaker met een speler in een hand zit, is het direct en agressief misbruik van iemand zijn leaks een stuk beter mogelijk.
Ook zullen we meer rekening moeten houde met implied en reverse implied odds.
- Implied odds geven aan hoeveel geld men nog kan krijgen op latere streets
- Reverse implied odds geven aan hoeveel geld men op latere streets nog betaalt als men hit en desondanks de mindere hand heeft
Ook al lijkt het vaak anders; De winst komt bij SH play in de eerste plaatst voor uit het winnen met winnen met de beste handen op de SD. Niet door willekeurig te bluffen!
V. Basisprincipes voor 3bets
De verschillen met 2bet of 3bet pots:
- Je hebt een andere range
- Je tegenstanders hebben een andere range
- De stack: pot ratio is over het algemeen anders
Dezelfde basisprincipes gelden als in een 2bet pot. Je moet alleen gepast reageren op de veranderde ranges en tendensen van je tegenstander.
In vergelijking met FR games, neemt de bluf frequentie een stuk toe.
Wanneer je 12+ outs hebt, zul je altijd broke moeten gaan.
Voorbeelden
Voorbeeld 1 was erg interessant. Hasenbraten zegt dat hij liever callt met zijn 99 vs een unknown UTG raise en een BU call. Zelf 3bet ik daar eigenlijk altijd. Misschien is het dus een indicatie dat ik te weinig rekening houd met de positie van de initial raiser.
Voorbeeld 2 was ook interessant, aangezien hij hier spreekt over het zgn cardremoval effect. Iets waar ik ook te weinig over nadenk
In voorbeeld 3 geeft hasenbraten aan zijn KTo te folden in een blindbettle tegen een redelijke nit, waar hij KJs zou callen. Wederom had ik beide handen ge3bet vanwege positie en (ondanks dat hij tight is) zijn brede range vanuit de SB. Wellicht kies ik hier dus weer niet voor de beste play.
Leaks
- Speel teveel handen uit vroeg en te weinig uit late
- Maak niet effectief gebruik van stats
- Coldcall teveel pp's tegen agressieve stealers waardoor ik geen value uit mn sets haal.
- Ik bluf te veel en doe dit niet met de juiste redenen (op basis van stats/reads)
- Let te weinig op 3bet potten van tegenstanders waarin ik niet zit
Actiepunten
- HUD op basis van deze review herevalueren/
- Een redelijk aantal handen met de ORc spelen, zoals eerder in de actie punten vermeldt
- Cold calls met pockets evalueren in de blinds vs aggressieve spelers
- Alle bluf handen markeren en na de sessie reviewen
- 3bet potten analyseren van tegenstanders.
- Analyseren van 3bets vs UTG openraiser
- Inlezen over cardremoval
Conclusie
Bij ieder deel is het voor mijn gevoel zo dat de actiepunten een stuk beter worden. Het motiveert me enorm, net als de comments in deze blog. Met nog maar 3 delen te gaan kan ik niet wachten op het maken van de videos met DeKuip en envyjosh en het uitwerken van mijn actieplan/roadmap.
Ook al is het in het begin lastig, doet zo'n theorie break echt wonderen voor je motivatie. Ik kan het iedereen van harte aanraden/.
De volgende video gaat over exploiting. Ik kijk er nu al naar uit, want het is goed om eigen leaks te spotten en die van anderen te herkennen.
Ook ben ik er nu al redelijk zeker van dat ik bijna alle video's opnieuw ga kijken in de komende twee maanden, aangezien het zulk goed materiaal is.
Groeten,
Leo