Mooi verslag Xpload!
Oorspronkelijk gepost door darko163
Mooi verslag Xpload!
Thanks ![]()
Had van het vorige event waar ik bij was, het eerste Community Event in Utrecht, ook een verslag gemaakt. Dus waarom niet ook een voor dit event? ![]()
Ik weet namelijk van mezelf hoe graag ik altijd verslagen en vooral video's bekijk van bijv. de Black Member Parties.
Bump this stuff up! ![]()
Okay, vandaag zal dus onze mod-blog EINDELIJK online te zien zijn, yay! ![]()
Daarin dan ook binnenkort meer over mijn FL-vorderingen.
Het is dan eindelijk zover! Xpload is begonnen met bloggen in het officiële MinBet4Rollz mod-blog! ![]()
Mijn eerste update kun je hier vinden.
Ik heb mijn tweede post gemaakt in het MinBet4Rollz-modblog, welke je hier kunt vinden.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben, laat het dan even weten.
Ben verder erg druk bezig met veel vertaalwerk voor PokerStrategy, as you might have seen
Veel WSOP-updates en ander leuk nieuws uit de pokerwereld.
Verder de komende week erg druk met studeren voor m'n laatste tentamen van het jaar, maar wel laatste weekje tot de vakantie!
Net voor ik wegga uiteraard wel even Xsie feliciteren.
Succes met je tentamen en maak er een mooi dag van!!!
Heppie birzday toe joee!
Heppie birzday toe joeeeee!
enzovoorts
Congrats man! Neem een lekkere grote punt met slagroom en maak er een leuke dag van nog
Hey, thanks guys! ![]()
Ben inderdaad gister 21 geworden! Woohoo!
Grote jongen!
En ook gister herkansing gehad, matig gevoel aan over gehouden, dus we zullen weer moeten afwachten of het genoeg is voor een 6.
Nu vakantie!!
Even de motivatie herpakken om aan m'n spel te gaan werken, want nu heb ik daar weer wat meer tijd voor.
Oorspronkelijk gepost door DukeFreedom
Slechte zesjesmentaliteit!
Nog gefeliciteerd met je 21e.
I know, I know
Maar m'n focus was echt weg op het einde van het jaar en zeker nu met dit warme weer. Voldoende is voldoende, dat is m'n instelling, maar als arts in spe is dat natuurlijk niet de meest ideale insteek. ![]()
En thanks
Bump!
Speel niet zoveel de laatste tijd, vind het vaak toch leuker om andere dingen te doen dan pokeren. Als ik wel speel dan is het ofwel NL10 Rush op FullTilt, of ik speel FL op Stars.
Ook ben ik wat meer video's aan het kijken en aan het analyseren. Zo ben ik bezig met de Crushing NL50 serie van hasenbraten en de First Steps FL serie van Benido.
Hieronder gooi ik even wat samenvattingen neer van de video's die ik heb bekeken en waarvan ik wat genoteerd heb.
Benido – First Steps (Fixed Limit)
Part 1: Basic preflop play
- An introduction
- The Starting Hands Chart (hij gebruikt basic charts, niet de bronze charts, zit soms wat verschil in)
- Assumptions and exceptions
- Examples
Preflop bepaal je al een belangrijk deel van de hand. Met name positie en initiatief. Hoe vroeger je positie, des te sterker moet je hand zijn. Dit heeft twee belangrijke redenen: 1) De kans dat er iemand met een betere hand achter je zit is groter dan in latere posities, en 2) Je zit vaker uit positie postflop.
Microlimits: het spel is erg passief, dus als iemand actie geeft wil dat vaak zeggen dat ze echt wat hebben.
Als er na jou geraised wordt speel je verder met ALLE handen waarmee je al actie hebt ondernomen (callen of raisen/cappen, afh. van de hand). Als je besluit mee te limpen kun je niet meer folden op 1 raise achter je. Bij meerdere raises achter je is het een ander verhaal.
Nooit openlimpen! Altijd raisen of folden.
Nooit coldcallen na een raise! Altijd raisen of folden (uitzondering: Blinddefense)
Part 2: Advanced preflop play
- Basics
- The ORC
- Additional charts
- Examples
In dit deel beginnen we met de bronze charts te spelen. We spelen nu meer handen, feitelijk alle handen die profitabel te spelen zijn. Daarom moet ons postflop spel goed genoeg zijn, want we zullen ook meer marginale handen postflop moeten spelen.
Chart 1: Open Raising Chart: Door hier steeds meer mee te spelen ga je de handen voor de diverse posities vanzelf uit je hoofd kennen. Als tip geeft Benido dat je eerst vooral de handen die je speelt vanuit UTG, MP1 en CO uit je hoofd leert, want de rest kun je daar dan uit afleiden: UTG1 en UTG2 handen zitten tussen die van UTG en MP1, iets looser dan UTG, maar niet zo loose als MP1, etc.
Chart 2: 3-bet chart: Deze chart gebruik je in alle posities, behalve de Big Blind. De enige actie is een raise wanneer je een hand hebt uit deze tabel. LET OP: De posities bovenaan de chart zijn die van VILLAIN, niet je eigen positie!
Chart 3: Een raise + caller(s) voor je: Deze chart is niet afhankelijk van jouw positie of die van de tegenstanders.
Chart 4: Tegen een 3-bet: AA, KK, QQ, AKs, AKo altijd cappen na een 3-bet, ongeacht jouw positie of die van de tegenstanders.
Chart 5: Big Blind Defense chart: Hier is de positie van de raiser wel van belang. Je kunt passief verdedigen (callen) of agressief verdedigen (3-betten). Deze chart alleen gebruiken in geval van een openraise zonder coldcallers. Zijn er al wel callers voor je, gebruik dan de chart voor een raise + caller(s) voor je.
Chart 6/7: Spelen tegen limpers: We kunnen meelimpen of isoleren. In UTG tot BU gebruik je de chart “Acties tegen caller(s) voor je”, in de SB gebruik je de “Meegaan vanuit de SB zonder raise voor de flop” chart.
LET OP: Wanneer je na een aantal limpers wil raisen, dan MOET deze hand ook in de ORC staan om vanuit jouw positie te raisen. Zo niet, dan gaat het toch niet door.
Voorbeeld: UTG2 limpt, wij hebben 66 in MP1. Volgens de chart “acties tegen caller voor je” is dit een raise, maar volgens de ORC raisen we vanuit MP1 77+. Daarom toch een fold.
LET OP: Wanneer je in de SB zit en je hebt een hand die je volgens de “Meegaan vanuit de SB zonder raise voor de flop” chart mag meelimpen, kijk dan eerst in de andere chart voor limpsituaties of je deze niet zou mogen raisen. Raisen gaat voor meelimpen!
Voorbeeld: Je hebt ATs in de SB, 2 limpers voor je. Volgens de “Meegaan vanuit de SB zonder raise voor de flop” chart mag je meelimpen, maar je mag zelfs raisen volgens de “Acties tegen caller voor je” chart. Daarom raisen en niet meelimpen.
Benido - First Steps (Fixed Limit)
Voor deze video heb ik de Duitse versie bekeken, aangezien de Engelse serie nog niet verder is dan Part 2. Daarbij heb ik meegeschreven, waar feitelijk het overzicht uit de artikelen weer uit naar voren komt.
Part 3: Postflop concepten en basics
- Basics
- Concepten voor op de flop
- Concepten voor op de turn
- Concepten voor op de river
Algemene opmerkingen vooraf:
Postflop geen charts meer, obviously. Gemiste bets kun je niet meer inhalen op latere streets.
Wij spelen als een TAG = tight agressive
Op de flop: handsterkte kan totaal omdraaien (AK pre erg sterk, maar op gemiste flop zwak)
We spelen straight forward: Betten met sterke handen, checken of folden met trash, alleen callen wanneer de kans op een sterke hand op een latere street goed genoeg is.
Niet slowplayen, niet bluffen, geen draws chasen.
Speel niet alleen je eigen hand, maar ook het board en de tegenstander:
- Welke gevaren/kansen biedt het board?
- Wat kan de tegenstander hebben?
- Wat betekent de agressiviteit/passiviteit van de tegenstanders aan tafel?
Denk altijd na waarom je iets doet. Je moet een goede reden hebben.
Spel op de Flop:
1. Made hands: bet/raise
- Two pair of beter: Bet/raise, bij een raise na ons blijven raisen
- Top pair/Overpair: Bet/raise, bij een raise na ons callen
(Waarom? Value voor sterke handen, grote pot opbouwen, of klein houden bij marginalere hand + protection)
2. Draws: Agressief spelen wanneer de kans om te hitten groot is of wanneer we tegen weinig tegenstanders spelen
- Monsterdraw (FD + OESD) --> agressief, als een made hand
- Sterke draws (FD, OESD, DGS, etc.) --> speel als top pair/overpair
- Zwakke draws (gutshots, overcards) --> alleen betten indien we initiatief hebben (continuationbet), max. 2 tegenstanders. Callen wanneer de pot 10x zo groot als de bet is.
Spel op de Turn:
1. Niemand bet en wij hebben initiatief:
- We betten met: top pair en beter, sterke draws (tegen max. 2 tegenstanders)
- We checken met: draws (tegen >2 tegenstanders), rest
2. Niemand bet en wij hebben geen initiatief:
- We betten met: two pair en beter
- We checken met: rest
3. Iemand voor ons bet:
- We betten met: two pair en beter
- We callen met: top pair/overpair, monsterdraws, sterke draws (en zwakke draws, indien pot 10x zo groot is als de bet)
- We folden de rest
4. Iemand voor ons bet, een ander raiset:
- We raisen met: two pair en beter, indien we denken de beste hand te hebben op basis van het board.
- We callen met: two pair en beter, wanneer we niet zeker weten of we de beste hand hebben.
- We folden de rest
5. Achter ons wordt geraised:
- We blijven raisen met: two pair en beter
- We callen met: top pair/overpair, monsterdraws, sterke draws, gutshots, indien de pot 10x zo groot is als de bet
- We folden de rest
6. Achter ons wordt vaker geraised:
- We raisen met: two pair en beter, wanneer we denken voor te liggen
- We callen met: two pair en beter, wanneer we niet zeker weten of we voor liggen, monsterdraws, flushdraws, OESD/double gutshot indien geen FD mogelijk is.
- We folden de rest
Spel op de River:
Je moet je een aantal dingen afvragen:
- Als ik bet, gaat een tegenstander met een zwakkere hand mee? Kan een tegenstander een betere hand folden?
- Als ik call, hoevaak moet ik dan de pot winnen om de call profitabel te maken?
1. Je hebt initiatief:
- We betten met: elke made hand
- Raiset iemand na jou: call als je niet zeker weet of je voor ligt, raisen als je zeker weet de beste hand te hebben.
- Bet de tegenstander, dan raise je two pair en beter, zolang er geen/weinig betere handen mogelijk zijn.
2. Je hebt geen initiatief:
- Bet wanneer je op de River minstens een top pair getroffen hebt.
- Top pair/Overpair: Call als je de turn ook gecalld hebt, fold bij teveel actie
- Two pair of beter: raisen, wanneer geen tot weinig betere handen mogelijk zijn, anders callen.
Uit de voorbeelden: In raised pot, waar Villain c/c flop c/c turn speelt en River donkt als FD aankomt, callen we toch met overpair --> Vaak een 'Crying call'
Benido - First Steps (Fixed Limit)
Ook deze video heb ik in het Duits gekeken.
Part 4: Advanced postflop play
- Gevorderde concepten voor het spel op de Flop
- Odds en outs
- Het spel op de River: valuebet,blufbet, blufinduce
De standaard lines uit video 3 zijn een goede basis, maar er valt meer te halen uit positiespel en spelen van sterke made hands. En dan met name de combinatie hiervan: het spelen van sterke made hands in positie.
De standaard lines geven een positieve winrate, maar met gevorderde concepten kun je deze winrate nog verbeteren.
Het is de bedoeling besef te krijgen van spelen in positie en altijd een reden te hebben om te betten, checken of callen. Je doet nooit iets zomaar.
Concept: Betten na freeplay in de Big Blind
Als we in de Big Blind tegen 1 limper of een Small Blind opencompleter spelen, dan betten we any2!
Waarom? Er zit 2 á 2,5 SB in de pot, wij investeren 1 SB, dus de bet hoeft maar 1/3 van de gevallen succes te hebben om profitabel te zijn.
Concept: Raise for freecard op de Flop
Situatie: We zitten in positie tegen 2+ tegenstanders en hebben 8 of meer outs
We raisen de Flop met als doel de Turn te checken om goedkoop de River te zien.
We checken de Turn behind als we niets gehit hebben, we betten als we op de Turn hitten.
Waarom? Raisen op de Flop toont sterkte, en kost minder dan op de Turn/River. Zo krijg je zo goedkoop mogelijk de kans je draw (bijv. OESD) te hitten.
Concept: Raise voor value op de flop met een draw
We hebben een sterke draw, 2+ tegenstanders op de flop
- Bij 3 tegenstanders 8 outs nodig --> komt overeen met 31% equity, dus valueraise (>25% nodig)
- Bij 2 tegenstanders 9 outs nodig --> komt overeen met 35% equity, dus valueraise (>33% nodig)
- Bij 1 tegenstander 15 outs nodig --> komt overeen met 54% equity, dus valueraise (>50% nodig)
Formule om EV van valueraise met draw te bepalen:
Equity * bets op de flop – extra kosten om te raisen
Voorbeeld 1: Flushdraw op de flop --> 9 outs = 35% equity 3 tegenstanders, ze betalen elk 1 SB op de flop. Nu kunnen we callen of raisen. 0,35 * 4SB – 1SB = +0,4 SB --> profitabel om te raisen
Voorbeeld 2: OESD op de flop --> 8 outs = 31% equity 2 tegenstanders, ze betalen elk 1 SB op de flop. Nu kunnen we callen of raisen. 0,31 * 3SB – 1SB = -0,09 SB --> de raise is op de flop verliesgevend (maar zou in de rest van de hand alsnog +EV kunnen worden)
Standaard line: “Call Flop, raise Turn”
Heads-up op de flop, in positie met top pair en beter
In video 3 werd gezegd: Raisen op de flop als de tegenstander bet. Maar het is profitabeler om te callen en de turn te raisen: preflop en Flop in Small Bets, op de Turn en River Big Bets.
Daarbij kunnen we onze hand op de flop vaak niet goed protecten, want vaak krijgt de tegenstander nog redelijk goede odds door de kleine bets.
Voorbeeld 1: Villain bet Flop, wij raisen, hij callt. Wij betten Turn en River en hij callt down: We winnen 2 SB op de Flop, 1BB op de Turn en River --> Totaal: 3BB winst
Voorbeeld 2: Villain bet Flop, wij callen. Villain bet Turn, wij raisen, hij callt. Wij betten River, hij callt: We winnen 1SB op de Flop, 2BB op de Turn en 1BB op de River --> Totaal: 3,5BB winst
Conclusie: Call Flop, raise Turn levert 1 SB meer op.
Odds en Outs:
Reeds bekend, voor uitleg hierover: zie dit strategieartikel
Riverspel:
Een riverbet heeft zin wanneer de tegenstander een slechtere hand callt of een betere hand foldt. Maar soms kun je gebruik maken van blufinduce: wanneer je zou betten foldt hij zijn hand, maar als je checkt geef je hem de mogelijkheid te blufbetten.
De ‘crying call’: De River brengt een slechte kaart, de kans dat we achter liggen is groot, maar we callen op grond van de potgrootte. We callen omdat we wiskundig gezien slechts zelden de beste hand hoeven te hebben om profitabel te callen.
Heey Xpload,
Hoe gaat het met minbetten? Zie dat je goed bezig bent met werken aan je spel
beter als mij in ieder geval
Spreek je!