Ga naar het forum
Help Fredje aan zij...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Help Fredje aan zijn range #7

52 Berichten
14 Gebruikers
0 Reacties
5,383 Weergaven
sjengfred

Hey mensen,

Ik ben momenteel bezig met het schatten van ranges en kan hier wel wat hulp bij gebruiken. Het leek me daarom wel leuk om dit een beetje interactief aan te pakken zodat ik het sneller leer, en anderen hier wellicht ook iets van kunnen leren.

Ik geef een handje + eventueel stats van villian. Nu is het de bedoeling om op iedere straat de range van villian te schatten. Probeer deze schatting ook zo veel mogelijk te onderbouwen. Ik zelf zal uiteraard ook een range posten.

Nu twijfel ik tussen twee manieren van opzet, ik kan een range schatten en jullie geven daar commentaar op. Of iedereen schat zelf een range en post die hier verborgen en dan na een dag zal ik de reacties analyseren en als er veel verschillen zijn een discussie over starten.

De tweede opzet lijkt mij persoonlijk het beste omdat je zo beter zelf leert nadenken, dus zo zal ik het voor nu aanpakken. Maar als jullie het graag anders zien of andere suggesties hebben hoor ik het graag.

Ik hoop dat er veel reacties in dit topic komen en er wellicht wat interessante discussies ontstaan. Redenen om hier te posten: je werkt aan je handreading skills, heb je al uitstekende handreading skills dan kun je er hiermee braggen :).

Hieronder de template die je kunt gebruiken voor je reactie:

Mijn schatting: (selecteer om zichtbaar te maken)

[b]Preflop:[/b]
[COLOR=#EAEAEA]Geef hier jouw schatting + motivatie van de preflop range[/COLOR]

[b]Flop:[/b]
[COLOR=#EAEAEA]Flop schatting + motivatie[/COLOR]

[b]Turn:[/b]
[COLOR=#EAEAEA]Turn schatting + motivatie[/COLOR]

[b]River:[/b]
[COLOR=#EAEAEA]River schatting + motivatie[/COLOR]

Het eerste handje, we beginnen eenvoudig zonder turn en river.

Villian is een 10/8 speler over 40 handjes, dus verder geen betrouwbare stats. Villian met de halfstack laten we even buitenbeschouwing. Het gaar hier dus om de range van BB.

$0.05/$0.10 No Limit Holdem
8 Players
Hand Conversion Powered by weaktight.com

Stacks:
UTG ($25.97)
UTG+1 ($4.71)
MP1 ($16.02)
MP2 ($10.30)
Hero ($10)
BTN ($4.28)
SB ($6.87)
BB ($10.20)

Pre-Flop: ($0.15, 8 players) Hero is CO K♣ K♥
4 folds, Hero raises to $0.30, BTN calls $0.30, 1 fold, BB calls $0.20

Flop: 4♦ 8♥ 4♥ ($0.95, 3 players)
BB checks, Hero bets $0.60, BTN calls $0.60, BB raises to $1.40

Preflop:
22-JJ/QQ, voor set en overpair value, AA en KK zal hij zeker 3betten preflop, QQ misschien ook nog. Verder kan hij callen met AK, al zal hij deze waarschijnlijk ook 3betten. AQ called hij ook nog en suited broadways als AJs, ATs, KJs, QJs en de hogere suited connectors JTs, T9s. Mijn range zou hier wellicht groter zijn maar villian is vrij tight. Dus de range preflop: 22-JJ/QQ, AK/AQ, ATs+, KJs+, QJs, JTs, T9s

Flop:
Op de flop denk ik dat hij TT t/m QQ gaat raisen omdat hij geen harten wil zien of overcards. Met 99 wil hij dat ook niet maar die is net te marginaal voor een raise. Verder denk ik niet dat hij hier 88 of 44 gaat raisen omdat hij zijn tegenstanders de kans wil geven om nog iets te hitten. Een fd zal deze speler imo niet agressief spelen, en als hij daar al in toe staat is dan zal hij dat niet zo snel op een paired board doen. Dus de range op de flop: TT t/m QQ en soms 88 of 44

51 reacties

preflop: 55-TT, AJ+, KQ, QJs, KJs, 76s+
Misschien een wat wijde schatting voor zo'n nit, maar al dit soort handen zullen toch wel voor kunnen komen in zijn range.

flop: 88-TT, AhQh, AhJh, 7h6h
Hij zou 55-77 ook nog wel verder kunnen spelen en soms ook enkele overcards, maar daarmee zou hij niet vaak een kleine c/r maken. Ook QhJh heb ik eruit gehaald omdat hij daarmee vaak c/c speelt en hij niet alle flush draws klein zal c/minR-en. Misschien moeten AhJh en 99 er ook nog wel uit gezien zijn stats en raisesize.

jessie35555

Preflop:
44+, KTs+, QJs+, AJo+, KQo+ Met een VPIP van 10 denk ik dat hij hier pocket pairs speelt voor set value en verder voornamelijk kaarten met 'plaatjes'. Ik weet niet hoe het zit met zijn 3-bet percentage, als hij hier AJs+ zou hebben, zou een squeeze hier logischer zijn, een (lager) pocket pair lijkt me hier dus het meest waarschijnlijk

Flop:
AQh, AJh of 99+ Hij doet hier een minbet, en ik denk dat dit hier een valuebet is en dat hij een pocket pair heeft hoger dan 88. Aan de andere kant zou hij ook de nuts flushdraw kunnen hebben. Een full-house met 88-en is ook nog een mogelijkheid, maar het lijkt me logischer dat hij die zou slowplayen. Tenzij hij een read op jou heeft dat je een sterke hand hebt en verwacht dat je hier broke zult gaan. Ik zou hier trouwens in jouw situatie wel broke gaan. Er zijn maar 3 handen in zijn range die je verslaan (44, 88 en AA),

Mijn schatting:

Preflop:
AJ, AQ, KQ, 22-TT
40 handen is wat weinig, maar ervan uitgaande dat villain echt zo'n nit is, denk ik niet dat hij suited connector in zijn range heeft. Gedomineerde handen zal hij ook niet callen, dus AJ en KQ zijn dan echt de zwakste handen die ik hem zie hebben. JJ+ en AK zie ik hem meestal sqeezen.

Flop:
44, 88-TT, AJs, AQs, KQs
Wat villain hier doet vind ik verdacht. Zo'n minraise vind ik erg sterk overkomen, ik denk daarom ook dat hij hier niet vaak een draw gaat hebben, maar vaker made hands die hij wil beschermen tegen overcards of de nuts.

raymond20001

zo`n nit kan net zo goed ook AA preflop callen, omdat ie nu eenmaal nitty denkt

zo`n flop is het stellen van ranges niet zo zinvol, er zijn maar twee handen die je vreest op tig handen en vice versa, dus er maar een optie dat is reraisen.

sjengfred

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik hoop op nog wat meer reacties en dan zal ik het morgen bekijken + een nieuw handje posten.

@raymond, in principe zou je villian altijd op ranges moeten zetten, jij doet het nu ook. Of het op deze flop zo uitgebreid moet daar kun je over twisten. Maar het is de bedoeling om aan de hand van dit topic een beetje feeling te krijgen voor het schatten van ranges. Dus in die context is het zeker zinvol. Verder is het ook de bedoeling om de handen steeds wat moeilijker te maken.

Ik ben nog niet zo ver gevorderd als de meeste spelers, maar heb veel gelezen over poker online de laatste tijd, dus wil ook eens een poging wagen... :)

Preflop:
Ik zie villain hier ondanks zijn tighte spel best wel veel handen raisen. Ook hij zal weten dat jouw range op de button erg wijd is en de call van de SB beschouw ik (en BB waarschijnlijk ook) in deze situatie als dood geld. Ik denk dat de range van BB hier bestaat uit: 77+, KQs, AJo+ en ATs+.

Flop:
BB maakt dezelfde move als preflop. Ik zet hem hier never nooit op 44, dat speelt ie preflop niet zo volgens mijn idee. Verder kan villain hier heel goed 88 hebben, maar zie ik hem ook met elke flushdraw (KQs+ & ATs+) deze move maken. Voeg hier ook maar 99 - AA aan toe en de preflop range is iets uitgedund, maar blijft nog steeds een range waar jij het met KK enorm goed tegen doet.

sjengfred

Bedankt voor de reacties mensen, hieronder heb ik de resultaten even samengevat en er wat commentaar bij gezet waar ik natuurlijk graag weer reacties op wil :). Ik hoop ook dat er op het volgende handje ook weer veel wordt gereageerd.

Preflop:

Sjengfredje:....22-JJ/QQ.....AK/AQ, ATs+, KJs+, QJs, JTs, T9s
RealPecunia:....55-TT.........AJ+, KQ, QJs, KJs, 76s+
jessie35555:....44+............AJo+, KTs+, QJs+, KQo+
09024875:.......22-TT.........AJ, AQ, KQ,
MysteryDude:...77+............AJo+ en ATs+, KQs

Preflop gaat hij imo ieder setje callen voor setvalue, ik zou ook niet inzien waarom hij wel 55 en niet 22-44 zou callen. Maar kan natuurlijk dat ik er naast zit, zou je dat verder uit kunnen leggen RealPecunia of jessie? Verder denk ik niet dat JJ hier door een nit ge3bet wordt, maar bij nader inzien QQ+ zeker wel.
Ik denk ook dat villian in staat is om SC's te callen als hij maar zo weinig hoeft bij te leggen en er al een caller is. Of hij AK zou 3betten weet ik niet zeker, maar alleen 09024875 heeft deze niet in zijn callingrange opgenomen.

Flop:

Sjengfredje:......TT t/m QQ en soms 88 of 44
RealPecunia:......88-TT..........AhQh, AhJh, 7h6h
jessie35555: .....99+.............AQh, AJh
09024875:.........44, 88-TT.....AJs, AQs, KQs
MysteryDude:.....88+.............KQs, ATs+

Op de flop ben ik eigenlijk de enige die geen enkele fd in zijn range heeft opgenomen ;(, vanwege het paired board en omdat het een nit is. Maar wellicht schat ik hem dan toch te tight in. Verder liggen de schattingen redelijk dicht bij elkaar, alleen denk ik dat jessie en MysteryDude over het hoofd hebben gezien dat QQ+ wel ge3bet wordt preflop.

Commentaar is weer van harte welkom :), zo meteen komt het nieuwe handje.

Nice post!

"Preflop gaat hij imo ieder setje callen voor setvalue, ik zou ook niet inzien waarom hij wel 55 en niet 22-44 zou callen. Maar kan natuurlijk dat ik er naast zit, zou je dat verder uit kunnen leggen RealPecunia of jessie?"

2

sjengfred

Handje #2

Villian is een 10/8 speler over 72 handjes met een AFQ van 60% (6/10). Het gaat hier om UTG+1.

$0.05/$0.10 No Limit Holdem
8 Players

Stacks:
Hero ($10.25)
UTG+1 ($10.45)
MP1 ($11.07)
MP2 ($4.30)
CO ($10)
BTN ($13.89)
SB ($12.67)
BB ($14.11)

Pre-Flop: ($0.15, 8 players) Hero is UTG K♠ K♥
Hero raises to $0.40, UTG+1 calls $0.40, 2 folds, CO calls $0.40, 3 folds

Flop: 2♦ 7♦ 4♥ ($1.35, 3 players)
Hero bets $1, UTG+1 raises to $3, CO folds

Preflop:
Omdat ik hier UTG raise is de range van deze nit behoorlijk tight denk ik, toch verwacht ik dat hij het concept setminen kent en daarom al zijn PP's called hier tegen mijn sterke range. Verder gaat hij QQ en AK hier gewoon flatten om zich niet te isoleren tegen beter. Range: 22-QQ, AK

Flop:
Zijn range is hier best sterk omdat er nog iemand in de pot zit, slowplayen doet hij hier niet omdat CO best wel wat speculatieve handen in zijn range kan hebben. Gezien zijn agressiviteit raised hij hier zijn fd ook wel. Omdat mijn range hier ook redelijk sterk is gaat hij 88 en 99 niet raisen hier imo. Range: 22, 44, 77, TT-QQ, AdKd

Oorspronkelijk gepost door 09024875
Nice post!

"Preflop gaat hij imo ieder setje callen voor setvalue, ik zou ook niet inzien waarom hij wel 55 en niet 22-44 zou callen. Maar kan natuurlijk dat ik er naast zit, zou je dat verder uit kunnen leggen RealPecunia of jessie?"

2

Nou ja, niet dat villain precies 55 nog wel called en 44 niet meer of zo. Maar het is nog wel een heel nitty speler, dus ik gaf hem niet de volledige range van pocket pairs. En als ik er een paar tussenuit haal, dan natuurlijk de laagste paar. Ik denk dat enkele behoorlijk nitty spelers de laagste pocket pairs niet allemaal zullen spelen.

Aangaande hand 2:
preflop:
Vooral pocket pairs, wederom vanwege zijn nittiness misschien niet de allerlaagsten. Verder zijn AK en AQ nog mogelijk.
44-JJ, AQ+

flop:
Villain rept natuurlijk een setje. Verder zou hij dit misschien nog kunnen doen met een enkele nutflushdraw of hoge overpair. Ik maak er dan maar zoiets van:
77, 44, JJ, AdKd

Mijn schatting:

Preflop:
22-QQ, AK
Dit lijkt me redelijk standaard. Hij zou zelfs AA een KK soms kunnen flatten, omdat zijn hand anders redelijk obvious is, maar dat is niet standaard, dus die heb ik eruit gelaten.

Flop:
22,44,77,QQ, AdKd
Zo'n nit gaat 88-JJ waarschijnlijk niet raisen op zo'n board en QQ lijkt me eigenlijk zelfs ook unlikely. Ik heb QQ er wel bij gezet omdat hij misschien soms wil weten waar hij staat met zulk soort handen. Maargoed, ik denk dus dat zijn range hier bijna altijd een set en AdKd is.

sjengfred

Kom op mensen, hoe meer ranges hoe meer vreugd.

3BetMe4Free

Mijn schatting:

Preflop:
22-JJ, AK, AQs

Flop:
zet hem hier zeker op een set, 99+ of AK/AQd

Opnieuw mijn (beginners)schatting:

Preflop:
22-JJ, zie hem hier QQ+ en AK vaak 3betten. Verder zie ik een 10/8 hier geen slechtere azen of suited connectors o.i.d. callen.

Flop:
Ik zet hem hier altijd op een setje. Callen met een setje is hier niet echt goed aangezien er op de CO nog iemand zit die allerlei draws kan hebben. Zie hem hier dus heel vaak een setje spelen. Dus 22, 77 of 44.

Thormtos91

Preflop:
22+, AK, AQs. AQ soms wel soms niet, dus neem alleen suited. En ik weet niet of het ze hier wel eens AA flatten utg+1, maar die zet ik dus ook nog in zijn range

Flop:
22, 44, 77, KK, AA, AdKd

sjengfred

Trouwens nog bedankt voor de toelichting RealPecunia bij het vorige handje :).

Verder weer allemaal bedankt voor het reageren, het is toch weer een leuk aantal reacties geworden gelukkig. Hieronder de samenvatting en wat commentaar erbij.

Preflop:

Sjengfredje:___22-QQ___AK
RealPecunia:___44-JJ____AQ+
09024875:_____22-QQ___AK
Stephanlam:___22-JJ____AK, AQs
MysteryDude:__22-JJ
Thormtos91:___22+_____AK, AQs

Preflop zijn we het wel redelijk met elkaar eens, de vraag of hij AQ nu wel of niet called kun je toch nooit met zekerheid zeggen met de informatie die je hier hebt, hetzelfde geld denk ik voor het 3betten van QQ en AK. Natuurlijk kan het ook dat KK of AA hier geflat wordt, maar op deze limiet worden deze handen meestal gewoon ge3bet is mijn ervaring.

Flop:

Sjengfredje:_____22, 44, 77___TT-QQ___AdKd
RealPecunia:_____44, 77 _____ JJ______ AdKd
09024875:______ 22, 44, 77___QQ______AdKd
Stephanlam:_____22, 44, 77___99-JJ____AdKd/AdQd
MysteryDude:____22, 44, 77
Thormtos91:_____22, 44, 77___KK, AA___AdKd

Mijn schattig is in ieder geval te ruim denk ik. Wel leuk om te vermelden, ik heb in deze spot gefold en denk dat dat wel juist is geweest, maar als ik mijn equity tegen de door mij geschatte range bereken sta ik gewoon nog een beetje voor. Dus dan is of mijn geschatte range fout, of mijn gevoel hierbij. De overpairs zal hij ondanks het board waarschijnlijk wel callen, behalve dan een enkele keer QQ+ imo.

Dan een extra bonusvraag: wat zou jij doen in deze spot?

Zo meteen weer een nieuw handje!

sjengfred

Handje #3

Villian is 12/6 speler over 1k handen (zit ook NL10 bij). Zijn AFq is 35% en hij cbet 75% van de keren.

$0.10/$0.25 No Limit Holdem
8 Players

Stacks:
UTG ($21.82)
UTG+1 ($25.68)
MP1 ($12.85)
MP2 ($25)
CO ($25.35)
BTN ($24.65)
Hero ($25)
BB ($25)

Pre-Flop: ($0.35, 8 players) Hero is SB 8♥ 8♦
UTG raises to $1, 5 folds, Hero calls $0.90, 1 fold

Flop: 2♣ 9♥ 2♠ ($2.25, 2 players)
Hero checks, UTG checks

Turn: 10:spade: ($2.25, 2 players)
Hero bets $1.25, UTG calls $1.25

River: 10:club: ($4.75, 2 players)
Hero checks, UTG bets $3.25

Preflop:
Hij is erg tight in zijn openrange en zit UTG, ik schat zijn range daarom op 77+, AQ+, maybe AJs.

Flop:
Ik verwacht hier van een overpair eigenlijk altijd wel een cbet, aangezien dit niet gebeurd denk ik dat dit overcards zijn of hij wil zijn monster 99 hier gaan slowplayen. Maybe dat hij dit ook wel eens doet met AA, maar meestal zal hij deze ook gewoon cbetten. Range: AQ+, soms AA of 99

Turn:
Ik verwacht hier dezelfde range als op de flop al worden AA en 99 al wat minder likely omdat hij hier toch wel zou gaan raisen voor value. Verder called hij vaak met zijn overcards omdat mijn line niet heel sterk overkomt en vaak een poging kan zijn om de pot op te pakken. Omdat dit niet altijd zo zal zijn haal ik AQ uit zijn range. Range: AK, heel soms AA of 99

River:
Omdat mijn line zo weak uitziet denk ik dat hij hier met zijn echte handen hier meestal wel wat kleiner bet om nog wat value te krijgen. Uiteraard kan het zijn dat hij niet zo denkt en nu plotseling denkt dat hij value moet hebben. Dus AA en 99 zullen nog een enkele keer opduiken hier, maar het zal ook vaak overcards zijn die hij in een bluf veranderd. Range: AK, heel soms AA of 99

Succes met het maken van de schatting!

Mijn (beginners)schatting: (selecteer om zichtbaar te maken)

Preflop:
22-JJ, AQo+, AJs+ & KQs

Flop:
Hmm, met een cbet % van 75 op deze flop niet betten vind ik een beetje vreemd. Aan de andere kant, hij krijgt vaak alleen calls van beter, dus zie hem hier eigenlijk zijn hele range die die preflop opent checken.

Turn:
Ik zie hem hier callen met 22, 99-AA, AJs+, KQs en misschien een verdwaalde AK die denkt nog goed te zijn.

River:
Stevige bet, met een supergoede hand als TT, 99 of 22 zie ik hem dit niet doen. Deze vallen dus weg uit zijn range. AJs+, AK en KQs+ zie ik hem hier niet bluffen, dus dan blijft er een range over van JJ-AA.