Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Een inleiding tot de 90 mans

52 Berichten
32 Gebruikers
0 Reacties
7,875 Weergaven
Roodbaars1986
90 Man knockout SnG's on Full Tilt
Voorwoord

Welkom allemaal bij de artikelen die dieper zullen ingaan op de 90-Player Knockout Sit And Go's die Full Tilt aanbied.
Dit artikel is puur bestemd voor informatieve doeleinden en hierin zal ik proberen mijn visie op de juiste strategie uit te leggen en te verklaren.

Deze artikelen geven een guideline over hoe naar mijn mening deze SnG's te beaten kunnen zijn en profitabel kunnen worden gespeeld.

Alle informatie in het artikel komt voort uit persoonlijke ervaringen en zijn dus niet altijd de juiste informatie, mijn visie op deze spelvariant is dus zeker ook discutabel en zal niet altijd als juist moeten worden aangenomen.

In hoop een ieder bij deze voldoende te hebben geinformeerd comform de intepretatie van deze artikelen en voor de rest wenst mij niet veel verder dan een ieder veel succes en veel plezier te wensen!

Wat zijn de 90 mans Knockout Sit And Go's.

Op de populaire pokersite Full Tilt worden onder het kopje Sit and Go's en onder het tabblad Multi een aantal toernooien aangeboden welke starten met 90 man.
De 90-man toernooien waarbij een [K] Staat wil inhouden dat je hier spreekt van een zogenaamd Knockout Sit And Go.

De knockout Sit and Go's worden aangeboden op verschillende limieten.

De verscheidene limieten worden hieronder beschreven.

De 3+0.30 SnG

Van de buy-in zal er 2.50 $ naar de pricepool gaan en zal er 0.50$ Beschikbaar zijn voor elke speler die door jou of een ander geelimineerd wordt.

Top 9 krijgt hiervan betaald, waarvan de top 3 hieronder beschreven:

Nr 1: 72 $
Nr 2: 43.88 $
Nr 3: 31.50 $

De 6+0.50 SnG

Van de buy in zal er 5$ naar de pricepool gaan en zal er 1$ beschikbaar zijn voor elke speler die door jou of een ander geelimineerd wordt.

Nr 1: 144 $
Nr 2: 87.75 $
Nr 3: 63 $

De 12+1 SnG

Van de buy in zal er 10$ naar de pricepool gaan en zal er 2$ beschikbaar zijn voor elke speler die door jou of een ander geelimineerd wordt.

Nr 1: 288 $
Nr 2: 175.50 $
Nr 3: 126 $

De 24+2 SnG

Van de buy in zal er 20$ naar de pricepool gaan en zal er 4$ beschikbaar zijn voor elke speler die door jou of een ander geelimineerd wordt.

Nr 1: 596 $
Nr 2: 351 $
Nr 3: 252 $

De 48+4 SnG

Van de buy in zal er 40$ naar de pricepool gaan en zal er 8$ beschikbaar zijn voor elke speler die door jou of een ander geelimineerd wordt.

Nr 1: 1152 $
Nr 2: 702 $
Nr 3: 504 $

Structuur van deze toernooien en de tijdsduur:

Na het plaatsnemen op de tafel zal iedere speler in het toernooi beginnen met een startstack van 3000 chips.
De structuur van deze SnG's is gebaseerd op een turbo structuur, dit wil zeggen dat de blinds om de 5 minuten zullen verhogen.

Hieronder vinden jullie de gebruikte blindlevels:

Level 1: 15/30
Level 2: 20/40
Level 3: 25/50
Level 4: 30/60
Level 5: 40/80
Level 6: 50/100
Level 7: 60/120
Level 8: 80/160
Level 9: 100/200
Level 10: 120/240 a: 25
Level 11: 150/300 a: 25
Level 12: 200/400 a: 50
Level 13: 250/500 a: 50
Level 14: 300/600 a: 75
Level 15: 400/800 a: 100
Level 16: 500/1000 a: 125
Level 17: 600/1200 a: 150
Level 18: 800/1600 a: 200
Level 19: 1000/2000 a: 250
Level 20: 1200/2400 a: 300
Level 21: 1500/3000 a: 400
Level 22: 2000/4000 a:500
Level 23: 2500/5000 a: 600

Verder dan dit besluit ik niet te gaan, ik ben er nog geen enkele tegen gekomen welke verder dan deze is gekomen in een toernooi.

Totaal aantal chips in play is: 270.000

De gemiddelde tijdsduur van een 90 player KO SnG's staat voor mij op het huidige moment op rond de 1 uur en 45 minuten, varierend tot 2 uur en 10 minuten.

Bankroll Managnement:

Als bankroll managnement raad ik het volgende aan:

Deze Tabel is gemaakt door ons forum lid TimBKR en ik ben van mening dat hij hierbij een prima tabel heeft gemaakt voor het spelen van deze SnG's.

Een strak Bankroll managnement zal ervoor zorgen dat je swings kan blijven opvangen met een voldoende roll.
Het is daarom belangrijk om proberen jezelf in de limieten omhoog te werken, om kennis te krijgen van het soort toernooi wat je aan het spelen bent, en om veel ervaring op te doen aan de tafels.

Afsluitend woord:

Dit eerste artikel was om wat informatie te verschaffen over de 90 man KO SnG die worden aangeboden op Full Tilt.
Het volgende artikel zal gaan over de structuur en het bepalen van starthanden met bijbehorende blindlevels.

Zo wil ik een volledige serie maken over het spelen van deze SnG's.

Ik hoop hierbij jullie tot nu toe wat informatie te hebben verschaft, en hoop hierbij ook op feedback vanuit jullie zijde.

Met Vriendelijk Groet en alvast hartelijk bedankt

Hugo

51 reacties

het is "prize pool" ;)

voor de rest ben ik wel benieuwd naar meer :)

Supermoderator
Zeezout

Netjes!

Zier en prima uit, gebruikt je ook informatie van PS en andere sites want deze KO starten niet echt super vaak. Of is dit echt het begin en trek je er nog maanden voor uit?

Veel succes

Sutra1981

Nice, wordt gevolgd.

Angstzweet

Oorspronkelijk gepost door Drawinator
Zier en prima uit, gebruikt je ook informatie van PS en andere sites want deze KO starten niet echt super vaak. Of is dit echt het begin en trek je er nog maanden voor uit?

Veel succes

Ze starten juist wel super vaak! Het zijn sit en go's en ze lopen super snel vol.

Nice Hugo, keep it up!

Samwise90

Dit eerste artikel was om wat informatie te verschaffen over de 90 man KO SnG die worden aangeboden op Full Tilt.

tight is right <10bb k8+,Ax,pp, jq shove
the end ?:P

ziet er good uit baars, we crshen die shit _biggrin:

Angstzweet

Oorspronkelijk gepost door Samwise90

Erg std. dit hoor hahaha... soms wijk je nog wel es af :P

Samwise90

Oorspronkelijk gepost door timBKR

Oorspronkelijk gepost door Samwise90

Erg std. dit hoor hahaha... soms wijk je nog wel es af :P

haha tuurlijk ;) ma op deze fishy limits niet al te veel moet ik zeggen. tot nu toe dan he, ik zeg niet dat mijn spel perfect is :)

Tjoeny

Nice ik ben benieuwd wat jij hier in ranges gaat doen (t.o.v. limieten)

viewer88

interessant, ben nieuwsgierig naar je strategie adviezen want het lijkt me wel een leuk spelletje.

Thormtos91

Volgens dit BRM zou ik de $24 nog niet mogen spelen :P

ziet erg goed en overzichtelijk uit het begin, al ben je nog niet op strategie ingegaan, maar dat komt nog neem ik aan :)

sjaakdaniels

ben van plan deze ook te gaan spelen, heb net 1.5 maand nl25 gegrind en move nu een groot deel van mijn rolls naar ftp.

dus.... waar blijft de rest? ben zeer benieuwd!

Ik ben zo vrij om deze thread even van onder het stof te halen.

Ik kan deze tornooitjes (althans de laagste variant ervan met $3.30 buy-in) aanraden aan iedereen die weinig of geen SNG/MTT-ervaring heeft en de variant eens wil uitproberen. Het niveau is super fishy en door een eenvoudige strategie te hanteren zijn ze gemakkelijk te beaten.

Ik zal proberen hier een kort overzicht te geven van hoe ik deze dingen aanpak. Dit overzicht is speciaal bedoeld voor cash game spelers die eens iets anders willen proberen, en zal dus vooral de nadruk leggen op de belangrijkste verschillen met een cash game.

1. Algemeen

a. Structuur: Deze tornooitjes zijn "Double stack turbo's". Dit wil zeggen dat je start met 3.000 chips en de blinds elke 5 minuten stijgen. De details vind je terug in de openingspost van Roodbaars. Waar je rekening mee moet houden is dat de blinds wel gestaag omhoog gaan, maar dat elk level maar een relatief kleine sprong inhoudt.

Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Turbo 45/90 man MTT's op Pokerstars, die na de eerste paar levels echt wel crapshoots worden, kun je deze tornooien wat rustiger aanpakken en ga je niet te snel in do-or-die situaties terechtkomen waarin je grote risico's moet nemen om wat chips te verzamelen. Dit is een regel die je eigenlijk in heel het tornooi in je achterhoofd moet houden.

b. KO's: 1/6 van je buy-in vormt een "Knock-out bounty", die je krijgt elke keer je iemand bust. Deze bijzonderheid heeft twee effecten.

Ten eerste wordt de variance in de tornooien lichtjes verminderd, doordat het prijzengeld verdeeld wordt onder meer spelers. Als je een paar van deze tornooitjes na elkaar verliest, zal je vaak nog een deel van je buy-ins gerecupereerd hebben door deze bounties.

Ten tweede zorgen de bounties ervoor dat je tegenstanders slechter gaan spelen. Veel spelers (vooral die met een grote stack) gaan er alles aan doen om mensen te busten en zo de bounty op te strijken. Dit is goed voor jou, want het zal ervoor zorgen dat je gemakkelijker actie krijgt op je goede handen. Hou er wel rekening mee dat dit ook tot gevolg heeft dat je fold equity kan verminderen.

Wat je zeker niet moet doen, is zelf bounties gaan najagen en in de eerste fase van het tornooi marginale spots gaan opzoeken tegen spelers met een iets kleinere stack dan jij. Zoals in elke MTT richt je je eerste en vooral je op overleven. Het heeft geen zin een groot deel van je stack op het spel te zetten met een matig pocket pair of een middelsterke Aas in de hoop in een flip terecht te komen (waarbij dan de bounty de extra pay-off zou zijn om de flip +EV te maken).

Remember: de bounties zijn incentive voor fish om slecht te spelen, wij laten ons er niet door afleiden.

c. Variance: Door de bijzondere structuur van deze tornooien en door de grote skill-edge die je zal hebben op je tegenstanders, is de variance in deze dingen niet zo enorm als je misschien zou kunnen verwachten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen variance is. Het is een MTT en het is nu eenmaal een feit dat je niet diep kunt geraken in een individuele MTT zonder wat geluk. Je zult vroeg of laat in een flip of 60/40 situatie terechtkomen, en dan is het gewoon een kwestie af te wachten wat het deck voor jou in petto heeft. Je zult ook regelmatig een suckout tegenkrijgen van een of andere vis die met een onmogelijke hand All-in gaat in de hoop een KO-bounty te winnen en jouw premiumhand kraakt. Als je daar niet tegen kunt moet je deze tornooien niet spelen.

Een groot voordeel is wel dat je deze tornooien erg goed kunt multitablen. Op de meeste momenten starten deze tornooien om de 1 à 2 minuten op, dus je kunt er op relatief korte tijd veel spelen. Wat ik zelf handig vind is er een zestal op te starten, en dan na een halfuur of zo er evenveel nieuwe op te starten als ik er tot dan toe verloren heb. Op die manier kun je op een paar tafels de iets hectischere momenten (de bubble en vervolgens de final table) spelen, terwijl je op andere tafels de rustigere beginfase aan het spelen bent.

2. De vroege fase

Dit zijn grofweg de eerste 4-5 blindlevels, waar je stack in het begin 100BB is en gaandeweg zal dalen naar 40BB.

De gouden regel is hier "Tight is right". Elke chip die je hier onnodig verliest, maakt het een stuk moeilijker om de final table te halen. Het is leuk als je in deze fase kan verdubbelen, maar het is geen ramp als dat niet lukt.

a. Openingsrange

Ik zou de volgende starthanden aanhouden:

EP: AK, JJ+
MP: AQ+, 99+
CO: AJ+, KQ, 77+
BU: AT+, KJ+, 22+, eventueel wat Axs en SC's als de blinds vrij tight zijn.
SB: AJ+, 77+

Dit zal extreem tight lijken, maar het is de veiligste strategie. Ga in deze levels dus ook niet proberen om loose te stealen uit late positie. KTo en J9s zullen voor cashgame spelers leuke handen lijken om van de button te openen, maar in deze games is dat gewoon geld weggooien. Of je nu met 2.800 chips het 5e level ingaat of met 3.200 maakt totaal geen verschil, dus de waarde van de "gestolen" chips is zo laag dat ze het risico niet waard zijn.

De standaard open is altijd 4BB+1BB per limper.

b. Brokerange

AK/QQ+ uit elke positie, tegen elke positie en tegen elke soort en elke hoeveelheid actie.

Simpel hé?

Eenvoudig gezegd is de reden hiervoor dat je gewoon een gigantisch equityvoordeel hebt tegen alle handen die je tegenstanders kunnen hebben. Mensen gaan zo retarded loose broke preflop (remember de bounties!) dat je zulke gelegenheden om te dubbelen niet mag laten voorbijgaan.

Het kan scary lijken om over een opener en een 3better te schuiven met AK, of om All-in te callen met QQ als je EP openraise door twee man gecalld wordt en er vervolgens gesqueezed wordt, maar die plays worden gemaakt met (veel) meer handen dan alleen Aces en Kings, dus ga er gewoon voor en hoop dat je de 70/30 situatie kunt winnen.

Qua sizing kun je 3x de openraise aanhouden, + 1x de openraise per caller. Als je meer dan 30% van je stack zou inzetten, ga je meteen All-in. Denk eraan dat mensen graag All-ins callen voor de bounties, dus je hoeft niet bang te zijn dat je premiums geen actie gaan krijgen door zo groot te raisen.

Deze richtlijn wil ook meteen zeggen dat je met sterke non-premiums (vooral TT/JJ/AJ/AQ) erg voorzichtig moet spelen. Met deze handen heb je te vaak een flip als je er preflop mee All-in gaat (of je bent zelfs gedomineerd), en flips wil je zo lang mogelijk vermijden. Als je chips preflop naar het midden schuift met JJ en je wordt gecalld door KQo, heeft je tegenstander dan wel een enorm slechte play gemaakt, maar het is en blijft een flip en je hebt 50% kans om uit het tornooi te liggen.

Na een raise voor jou kun je AQ/AJ rustig folden, zeker als je geen absolute positie hebt, omdat de meeste potten toch multiway zijn en je niet vaak genoeg gaat hitten om profitabel te kunnen spelen zonder initiatief.

TT/JJ kun je dan weer rustig voor set value spelen (zie de volgende sectie).

c. Passief spel preflop

De eerste blindlevels zijn een limpfestijn. Dit is leuk voor jou, want het geeft je de kans om goedkope flops te zien.

Het hangt een klein beetje van de stacksizes en de tegenstanders af, maar ik zou als uitgangspunt hanteren:

Pocket pairs: open limp vanuit elke positie, limp mee vanuit elke positie, call-20 in positie en uit positie, call-15 indien het een multiway pot wordt en je call-15 hebt t.o.v. minstens twee tegenstanders.

Dit kan een fishy richtlijn lijken (open limp = yuck), maar het is gewoon het handigste. Dat je geen enkele andere hand dan een pocket pair openlimpt is in theorie natuurlijk extreem exploitabel, maar je mag gerust zijn dat er geen enkele speler in deze games is die zich gaat realiseren hoe je speelt. Daarentegen zijn sets zo profitabel postflop dat het zonde zou zijn om een kans te laten liggen er een te floppen.

Suited connectors & suited one gappers: niet open limpen, limp mee met 2 limpers vanuit EP/MP, limp mee met 1 limper vanuit CO/BU/SB. Voor het callen van raises is het moeilijk een juiste richtlijn te geven, call-30 is een goed uitgangspunt, maar veel hangt ook van de potsize af.

Voorbeeld: Blinds 25/50, drie limpers voor jou op de button, jij limpt mee met T9s, de SB (2.000 chips) raiset naar 150, een limper foldt, twee limpers callen, jij krijgt “maar” call-20 maar hier moet je callen omdat de pot al gigantisch is en de postflop spot zo enorm profitabel zal zijn in positie in een 4way pot.

Hou er rekening mee dat handen als KQs/KJs/QJs ook in deze categorie thuishoren.

Suited Aces: niet openlimpen, meelimpen met twee limpers vanuit CO/BU/SB, geen raises callen tenzij het een minraise oid is en je de actie afsluit.

Broadways & Offsuit Aces: voor zover ze niet op de starthandenkaart of in één van de categorieën van het passief preflopspel staan: FOLD. Dit zijn de handen waarmee je het meeste chips kunt verliezen en meestal maar weinig zult winnen, het heeft geen enkele zin om met dit soort handen in de pot te stappen, ook al krijg je 5:1 odds of nog beter. De enige uitzondering is AQ, die ik op de button nog wel wil callen als de kans groot is dat het een heads-up of 3way pot wordt. Naar mijn aanvoelen zijn je implieds op je TPTK handen postflop net groot genoeg om dit een goede investering te maken.

d. Postflop

Postflop raad ik een heel primitieve speelstijl aan. In vergelijking met cashgames zul je meestal maar een relatief kleine stack over hebben (40-90BB), hetgeen de speelruimte postflop vermindert. Bovendien zijn je tegenstanders veel passiever en weak/tighter dan normaal in cash games, omdat ze ook geen zin hebben hun tornooileven op het spel te zetten met een bluf. Daarentegen vinden ze het wel leuk om met allerlei weak draws en weak made hands bets te callen, dus je fold equity is beperkt.

De basisregel is de volgende: flop je TPTK of beter, dan ga je broke. Flop je niks, dan fold je.

Probeer de pot zo snel mogelijk te beslissen, liefst op de flop al. Slowplayen, check/raise bluffen, floaten, en al dat soort moves zijn totaal uit den boze.

Dit is een belangrijk verschil met cash games, waarin je je grootste winsten haalt door de turn en de river goed te spelen (door dikke valuebets te maken of mensen van de beste hand te bluffen). In deze games win je door keer op keer preflop of op de flop 70/30 situaties op te zoeken, je chips naar het midden te schuiven en te hopen dat je de hand wint.

Een paar voorbeelden die laten zien wat ik bedoel:

Voorbeeld 1: Blinds 30/60, Hero (2.500 chips) raiset AKo na een limper (300) en krijgt in totaal 3 callers (pot = ~1.200). Flop is A:h 7:c 6:c.

Hero ??

--> All-in

Het maakt niet uit dat het een gigantische overbet is en dat de flop relatief scary is, maar je hebt bijna altijd de beste hand. Als iedereen foldt, prima, je pakt een stevige pot op. Als iemand callt, ook prima, hij zal vaak Ax of een FD laten zien en je bent de favoriet. Heeft hij two pair of een set, cooler.

Voorbeeld 2: Hero raiset KQ uit CO, BU callt. Flop A83 rainbow.

Hero??

--> Check/fold

Hier zou je als cash game speler automatisch een cbet maken, maar in dit soort tornooien doe je dat beter niet. Je zit uit positie voor de rest van de hand en je cbet kost je een aanzienlijk deel van je stack. Bovendien spelen je tegenstanders allemaal te veel raggy Azen, die ze op dit bord uiteraard nooit gaan folden.

Voorbeeld 3: Hero callt 77 in positie tegen een openraiser, flop J62 met een flush draw. De openraiser bet 1/2 pot.

Hero??

--> Fold

Dezelfde redenering als in het vorige voorbeeld.

Je hebt preflop gecalld voor set value. Als je een set had gehit was je broke gegaan. Nu echter maakt je tegenstander een bet op een bord dat hij op zich niet vaak gehit zal hebben. Het is het echter niet waard om hier een call te maken. Als hij de hand vervolgens downcheckt en je wint, heb je een klein succesje geboekt, maar niet voldoende om de rest van het tornooi wezenlijk te beïnvloeden. Als hij echter opnieuw bet op de turn (laten we zeggen een ofsuit 8), wat ga je dan doen? Opnieuw callen omdat je hem niet gelooft, en afstacken tegen een Jack? Of alsnog folden en de chips die je in de pot hebt gestoken opgeven? Beide opties kunnen de rest van het tornooi exponentieel veel moeilijker maken.

Bij dit alles moet je natuurlijk wel een beetje common sense aan de dag leggen. Je zult postflop vaak geconfronteerd worden met belachelijk kleine bets. Die kun je natuurlijk gerust callen met een draw of een redelijk pair, omdat ze vaak zullen betekenen dat je tegenstander niks heeft. Let er echter op dat je niet “in de hand gezogen” wordt door een kleine bet te callen, en dan een minraise van een speler achter je ook nog te callen, enzovoort.

Met draws zou ik aanraden om waar mogelijk erg agressief te spelen. Dit kan in tegenspraak lijken met wat ik eerder gezegd heb over het vermijden van flips, maar het punt is dat je met (bijvoorbeeld) de nut flush draw geweldig goede equity hebt tegen alle crappy one pair handen waarmee je tegenstander eventueel kan callen. Dat, gecombineerd met de fold equity die je zult genereren door bijvoorbeeld een grote All-in raise te maken, en met het vele dode geld dat meestal in de pot zit, maakt deze play wel profitabel.

Dit is het voor nu, de rest van mijn visie op deze games in een latere post!

Wow, falcone, wat een post! Goed bezig!

Moet wel eerlijk toegeven dat ik het nog niet helemaal doorgelezen heb, maar al scannende zie ik veel goede dingen, en nu is deze oude koe ook weer uit de sloot gehaald. :)

goede thread dit

en zeker de $3 zijn erg goed te beaten en leerzaam voor beginnende mtters

houd hem in het oog kan ik nog wat leren ;)

jova23

van het ogenblik dat ik de br heb ga ik deze zeker proberen

vond je post leerrijk

Roodbaars1986

He Falcone

Nice post dude :)
Zeker goede toevoeging van een thread die idd beetje onder stof verdwenen is.

Great reading, goede voorbeelden! Zeer heldere uitleg!

Moderator
pcbeem

Idd met zeer veel aandacht gelezen.

Misschien iets voor je om er een artikel van te maken en dit in strategiesessie te laten zetten. Er is namelijk weinig info te vinden over de "tussenvorm SNG" (45, 90 of 180 mans).

Nivlem

Wauw, super goede input inderdaad! Well done falcone1983!

echter zou je met je pocket pairs niet ook gewoon kunnen open raisen? dan bouw je ook nog een beetje de pot..