Ik doe ook niet mee aan dit soort loterijen. De manier waarop men "reclame" maakt bevalt me niet. Ze maken misbruik van je gevoel.
Eigenlijk wordt je "vrijwillig verplicht" om mee te doen. Stel je voor de hele straat wint en jij doet niet mee. Daarnaast zou je je goed moeten voelen omdat jij als speler een hele boel goede doelen steunt.
Ik kan me ook nog herinneren dat die Gaston jaren gelden een armzalig flatje binnen ging. Daar zat een allochtone familie (10 man) die leefden van een uitkering en vertelde dat ze het zo lastig hadden om elke maand rond te komen en die Gaston maar zeggen dat dit vanaf nu voorbij was. Ze speelde wel elke maand mee met 8 loten en een andere bewoner ook met 1 lot.
Je zou bijna jaloers worden.
Misschien dat daarom ook zoveel mensen willen pokeren. Ze zien op TV dat je veel geld kunt "winnen" met pokeren maar de meeste winnen gewoon niks en blijven maar geld uitgeven omdat ze hopen toch een keer wat te winnen. Als je dan een keer wat wint, een klein bedrag ofzo dan versterkt dat het gevoel om mee te willen spelen. (Gokkast effect)
Het feit dat jouw postcode een geldig lotnummer is en je automatisch meespeelt in een loterij vindt ik niet kunnen. Je hebt dan een ongeldig lotnummer. Een loterij moet bestaan uit een lot met een uniek nummer.
Door de format aan te passen naar postcode+huisnummer krijg je een uniek nummer. Andere loterijen moeten de postcodeloterij voor het gerecht slepen wegens oneerlijk concurrentie.