Ga naar het forum
Receptenuitwisselth...

Meldingen
Alles wissen

Receptenuitwisselthread

37 Berichten
18 Gebruikers
0 Reacties
3,561 Weergaven

Deel in deze draad al je favoriete recepten. Eet smakelijk!

Beantwoorden
Citeren
36 reacties
rrrood

Hou je van salades?
Eet je wel vis of ook niet?

Beantwoorden
Citeren

Ik eet eigenlijk nooit echt vis nee, en salades maak ik wel, maar vrij simpel meestal. Ik eet veel italiaans, dus dan maak je een simpele salade voor erbij meer.

EDIT: als ik iets van vlees eet, dan doe ik dat liever apart. Ik vind het zonde om het met andere ingredienten te mengen, dus daar maak ik dan een aparte gang van zeg maar.

Beantwoorden
Citeren

Ik vind ijsbergsla met blokjes feta, olijven, en halve romaatjes altijd lekker. Tomatenrijst erbij (en voor mij is dat niet compleet zonder een halve kilo gyros ^^). Als toetje is griekse yoghurt met walnoten en honing mijn favoriet!

[edit] een zakje dressingpoeder mengen met de olie van de fetablokjes [/edit]

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door BaggerSmurf
Ik vind ijsbergsla met blokjes feta, olijven, en halve romaatjes altijd lekker. Tomatenrijst erbij (en voor mij is dat niet compleet zonder een halve kilo gyros ^^). Als toetje is griekse yoghurt met walnoten en honing mijn favoriet!

[edit] een zakje dressingpoeder mengen met de olie van de fetablokjes [/edit]

Och, ja, vergeten te zeggen, ik gebruik geen poeder ofzo, ik haal eten nooit uit verpakkingen, tenzij het voorverpakte groente is ofzo. Dressing maak ik dus in principe wel zelf.

Beantwoorden
Citeren

Dat kan natuurlijk ook :f_biggrin:! Op de dressing na is alles ook gewoon vers uit de schappen te halen.

Beantwoorden
Citeren
Kidd0Beatrix

Tuurlijk heb ik wel een recept voor je :)

Courgette walnootsalade

1/2 courgette
1 bakje cherry tomaten
25 gram walnoten
verse basilicum

De courgette wassen en in de lengte doormidden snijden. De helft van de courgette met een kaasschaaf of dunschiller in de lengte in plakken snijden.
Als je een grillpan hebt deze goed heet laten worden, anders een koekepan.
De courgette met olijfolie inwrijven en grillen/bakken.
Op keukenpapier uit laten lekken

De tomaatjes halveren en in een grote schaal doen. 25 gram Walnoten grof hakken en bij de tomaten doen.
Een dressing maken van 2 el olijfolie, 1/2 teen knoflook en citroensap (naar smaak, ik altijd iets minder dan 1 el). Op smaak brengen met zeezout en peper.

Dressing in de salade doen. Basilicumblaadjes grof knippen en erdoor. De gegrilde courgette erop leggen.

Makkelijk, snel en heel lekker

Erbij eet ik dan graag als ik geen tijd heb lekker ciabatta brood met gezouten roomboter. Als ik meer tijd heb dan

Rozemarijnaardappeltjes

Aardappels
Per kilo aardappels 3 takjes rozemarijn
Per kilo aardappels1 tl zout
Per kilo aardappels 2 el olijfolie
Per kilo aardappels 1 bol!! knoflook

Oven voorverwarmen op 200 graden. Aardappels schoonboenen en halveren. Aardappels 6 minuten koken, afgieten en koud afspoelen.

Aardappels in een ovenschaal doen. Rozemarijnblaadjes van de takjes rissen en met de olie en zout mengen, dit over de aardappels sprenkelen. Teentjes knoflook van de bol halen. De losse restjes verwijderen. De teentjes ongepeld tussen de aardappels steken.

Ongeveer 50 minuten onder af en toe omscheppen bakken.

Eet smakelijk.

(zo, ga je nu dan alsjeblieft weer coachen???)

Beantwoorden
Citeren
MintberryC
Beantwoorden
Citeren
kastanje57

Soep, groentensoep.
Ik eet eigenlijk niets anders.
Zelfgemaakte soep met verse groenten en 'n beetje vlees en 'n kwart liter rode wijn om bouillon te trekken.
Dat is zo'n beetje m'n hoofdvoedsel.

Beantwoorden
Citeren

Probeer een grillpan aan te schaffen, Ideaal :)

Courgette/Aubergine/Paprika in mooie plakken/repen snijden dan in Olijfolie met knoflook doen.

ondertussen zet je de oven vast aan op 180graden ongeveer...

Verder ook gewoon gehalveerde snoeptomaten of pomodori-tomaten op de grill erbij, zodra je die 4 soorten groenten klaar heb, schuif je het ff in de oven om het door te garen en warm te houden,

Vervolgens ui/champignon en de overige paprika roerbakken en 3 geklopte eieren toevoegen als of je een boerenomelet maakt...tegen die tijd is die groente ook mooi doorgegaard en heb je een goeie en gezonde combinatie.

Gooi er zelf vaak nog grof zeezout er overheen, smaakt altijd goed.

Tis maar ff een suggestie :)

Beantwoorden
Citeren

Echt goeie suggesties al, vooral van marjolijn en lexxxion, ik zal ze beiden wel testen, vandaag geen tijd meer helaas, dus maak ik toch maar iets wat ik al kon.

Ik zal dan als ik tijd heb, straks ook ff een receptje van mezelf delen. ik vind het moeilijk buien italiaans om te denken, dus daar heb je me al mee geholpen. Grillpan is inderdaad wel een goede tip ook, groente is dan toch een stuk makkelijker.

Beantwoorden
Citeren
Hoofdbeheerder
Lanfear81

Oorspronkelijk gepost door helemaalnicks
Echt goeie suggesties al, vooral van marjolijn en lexxxion, ik zal ze beiden wel testen, vandaag geen tijd meer helaas, dus maak ik toch maar iets wat ik al kon.

Ik zal dan als ik tijd heb, straks ook ff een receptje van mezelf delen. ik vind het moeilijk buien italiaans om te denken, dus daar heb je me al mee geholpen. Grillpan is inderdaad wel een goede tip ook, groente is dan toch een stuk makkelijker.

Pics voordat je gaat eten, dan kan ik kijken of ik het ook ga maken _biggrin:
Sounds good in ieder geval.

Beantwoorden
Citeren
CastAside

hallootjes

Nog een ideetje voor een salade

Je neemt een zakje gemengde salade met rucola.

even wassen.

drapeer dit op je bord een paprikaatje in reepjes een rood uitje zoveel je zelf wil natuurlijk.

beetje gebakken pijnboom pitjes avocado partjes

Sausje:

Twee of drie eet lepels romige mayo (niet van die foute vet arme troep bah)

Daar doei een beetje wasabi en een eetlepel zure room door beetje citroensap en peper.
Dit verdeel je gelijk matig over je salade, dan sprenkel je nog een klein beetje kikoman soja saus voor de susi (met de rode dop) over de salade niet teveel.

Je kun wat champignontjes of zwammen bakken met room en bieslook en een half teentje knoflook en er op leggen.

Eet smakkelijk!

Beantwoorden
Citeren
CastAside

Oh en die griekse yoghurt met walnoten en honing van Baggersmurf die is ook erg goed voor erna.
Want avocado is ook een beetje notig van smaak dus de notige smaak heb je nog in je mond van :D de salade .

Beantwoorden
Citeren
Rafke01

insalata contatadina

Benodigdheden

100 gram gemengde sla, 2 tros-tomaten, 1 kwart komkommer, 1 rode ui, 1 snede Italiaanse gekookte ham, 1 hard gekookt ei, olijfolie, balsamico-azijn, selderijzout, oregano, peper, zout.

Bereidingswijze

Snij de tomaat in 4 of 6 partjes, naar gelang de grootte. Snij de komkommer in schijfjes en de ui in flinterdunne ringen. Snij vervolgens het ei in schijfjes en de ham in kleine stukjes. Voeg al deze ingrediënten samen met de sla. Overgiet met zes eetlepels olijfolie en 1 eetlepel balsamico-azijn. Meng alles goed en kruid met selderijzout, oregano, peper en zout.

bevat wel ene klein beetje vlees maar is heel lekker

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door Lanfear81

Pics voordat je gaat eten, dan kan ik kijken of ik het ook ga maken _biggrin:
Sounds good in ieder geval.

Ik heb geen fototoestel, maar ik zal het ff kort beschrijven, ben aan het eten, dus kan niet echt uitwijden verder:

voorgerecht: caesar's salad
tussengerecht: penne met tomaten-gorgonzolasaus
hoofdgerecht: varkenskarbonade met tomatensaus

Had vandaag zware intervaltraining, dus dan eet ik meestal wel een klein stukje vlees.

Beantwoorden
Citeren

Ik zal zelf ook nog even een receptje delen, ik verander ook de titel en de openpost even.

Simpele risotto

Benodigdheden:
50 gr. risotto
25 gr. selderij (het plantje, niet de bol of de staaf)
klein uitje
teentje knoflook
olijfolie
5 gr. boter
parmezaanse kaas
bouillon
chardonnay of kruidige rode wijn 0.1 liter

Bereiding:
1. Zet water op het vuur in een klein pannetje.
2. Versnipper ui, knoflook en selderij, bak op licht vuur een paar minuutjes aan in olijfolie.
3. Voeg de risotto toe, vuur iets hoger zetten en aanbakken tot het een beetje glazig wordt, 1-2 minuten ongeveer.
4. Voeg de wijn toe, nu gaat het al lekker ruiken.
5. Roeren tot de wijn opgelost is, maak ondertussen de bouillon klaar in het kokend water.
6. Voeg de selderij toe.
7. Voeg een paar eetlepels bouillon toe als de wijn opgelost is en blijf roeren. Herhaal deze stap tot de risotto gaar is, dat zal 10-15 minuten duren, proef gewoon af en toe, de risotto moet wat bite hebben maar toch nog romig zijn.
8. Voeg de boter en parmezaanse kaas toe en roer nog een paar keer om.
9. Belangrijke stap! Plaats de deksel op de pan, en laat een minuutje rustig koken, hier wordt de risotto pas echt romig.
10. Serveer eventueel met een takje peterselie.

Opmerkingen:
- Ik heb hier de hoeveelheden gegeven die passen bij risotto als tussengerecht, ik houd er niet zo van om carbs als hoofdgerecht te eten, met het oog op gezondheid enzo. Wil je het als hoofdgerecht opdienen, gebruik dan gewoon dubbele hoeveelheid voor mannen en 1.5x de hoeveelheid voor vrouwen.
- Een gerecht is uiteindelijk zo goed als de ingredienten. Probeer dus alleen echte ingredienten te gebruiken. Ik maak zelf geen bouillon, omdat ik geen vriezer heb om al mijn groente/vleesresten in te bewaren.
- Er is een groot verschil tussen parmezaanse kaas en Regiaanse kaas. De parmezaanse kaas heeft 3 jaar op een plank liggen rijpen, en heeft daardoor veel meer smaak. Je kunt het verschil zien door het keurmerk of doordat je bij een kaasboer koopt.
- Olijfolie is in de Nederlandse supermarkt helaas niet te koop. Voor een leek is niet te onderscheiden welke merken verdund zijn en welke niet. Ga dus naar een betrouwbare olijfoliehosselaar of breng het mee uit landen met een werkende voedselwarenautoriteit (Italie, Frankrijk, Portugal, etc.), Italie is natuurlijk het beste, omdat zij (terecht) mensen strafrechtelijk aanpakken als ze producten vervalsen.
- Deze risotto is op zich redelijk 'schoon', het is zoals het hier staat al heel lekker, maar laat je niet tegen houden kruiden toe te voegen. Wederom, mijdt de supermarkten als je kruiden koopt, probeer een kruidenier te zoeken die zelf kruiden mengt. Ik woon in een behoorlijk linkse stad, dus misschien heb ik wat makkelijk praten.
- Laat je niet ontmoedigen door het constante roeren, als je wat meer kookervaring hebt kun je tijdens het roeren een salade maken en eventueel het hoofdgerecht voorbereiden, al met al ben je dan toch met een half uurtje wel klaar.

Beantwoorden
Citeren
OmdatHetKan

benodigdheden:

Pc of telefoon (afhankelijk van wat voor handen is)
2 of 10 vingers (afhankelijk van wat voor handen is)
wegwerpbordjes en of wegwerpbestek (eventueel gewoon uit bak of doos)
cash of ideal
internet..
Woonadres

Bereiding van het gerecht:

Dit kunt u doen door te zitten, liggen of slapen..

Dit recept kunt u naar eigen ideeen aanklikken en op smaak brengen..
bereidings(wacht)tijd ongeveer een half uur 3 kwartier

Eet smakelijk..

Beantwoorden
Citeren

Hey Helemaalnicks,

Ik las dat je het moeilijk vond om buiten italiaans koken te denken,

Ik heb zelf 1 jaar in italie gewerkt als kok, en snap wel wat je bedoelt, Alleen heb ik er zelf geen moeite mee ;)

Leuk om te lezen dat je die suggesties wel goed vond , ik had toen niet zo veel tijd om te tikken, dus probeerde ik het ff snel.

Ik ben zelf een paar jaar Entremetier geweest bij een bekend restaurant in Amersfoort, dus kan wel iets met groenten bereiden , wat ik ook wel wil delen hier.

Recepten strak aanhouden vind ik zelf wel lastig, omdat je altijd wel iets moet weglaten of iets extra moet toevoegen om het nog lekkerder te maken. Mits je moet werken met gelatine/agar of meer van die bind-middelen.
Maar ik zal een gooi doen,om het als recept op te schrijven. volgende gerecht word een Anti-boise genoemd en lijkt me meer frans :)

2 rode paprika
6 Tomaten
1 bos basilicum
1/2 bos dragon
halve bol knoflook
Olijf-olie 2 deciliter
Peper
Zout

Stap 1) oven op 200graden voorverwarmen en paprika''s 25min poffen ( mogen best beetje donker/zwart zijn) zodat je gemakkelijk die velletjes er af kunt halen. Daarna terug laten koelen

Stap 2) knoflook heel fijn snijden en in de olijfolie doen.(eventueel takje rozemarijn erbij doen is een pre)
Die op het vuur zetten en zodra het borrelt van het vuur afhalen
op een zeefje doen en terug laten koelen.

Stap 3) Tomaten ontvellen (Pliceren) en in blokjes (brunoise) snijden
pliceren staat wel op internet hoe je dat moet doen.

De paprika die afgekoeld is en waarvan je het velletje er af heb gehaald snijd je ook brunoise. De dragon en basilicum snijd je ook heel erg fijn en mix je door de tomaat/paprika blokjes.

Als laatste meng je de "knoflook-olie" erdoor en maak je het af met peper en zout.

Bovenstaande zou je eventueel nog lauw/warm kunnen serveren bij vis wat een erg goeie combinatie is.

Witte aceto balsamico erbij toevoegen kan de smaak nog iets verhogen (maar je moet er ook van houden).

Met het oog op de zomer vind ik dit wel een fijn en makkelijk recept
En je oefent je snij-technieken :)

Bon Appetit :) !

Beantwoorden
Citeren
yoshiwa

Beantwoorden
Citeren