Maar natuurlijk hierbij wat uitbreiding, als het saai is of irrelevant @ts feel free to delete.
kast
In een goede kast ligt de voeding _ALTIJD_ onderin. Dit omdat je voeding lucht aanzuigt vanuit je kast. Als hij boven in de kast hangt zuigt hij altijd de warme lucht van de processor aan. Dat betekent de omgevingslucht van minimaal 35 graden, en bij oudere computers zelfs tot 50 graden. Dat komt de levensduur van je voeding zeker niet ten goede!
Bij een voeding onder in de pc liggen de temps van je pc veel lager, en gaan je onderdelen ook veel langer mee. Bovendien draaien je fans in je computer op basis van temperatuur; warmer = harder draaien -> meer geluid!
Een goede voeding heeft veel voordelen: stabiele voltages, een hogere efficiency, bijna altijd betere heatspreading door andere take-in/duurdere koelblokken, 5+ jaar garantie ipv 3, korte uitleg:
- stabiele voltages
Alle voedingen die je koopt geven de juiste voltages af (binnen bepaalde marges) maak je niet druk, maar A merk voedingen hebben door betere kwaliteit onderdelen een lagere schommeling in voltages. Vaak merk je pas dat je een slechte voeding hebt als het al te laat is. Het eerste wat er kapot gaat in je pc als je voeding slecht is: Je harde schijven. En ik zeg je, dan baal je echt.
- hogere efficiency
Voedingen krijgen vertificaten mee als bronze, silver etc. Dat betekent hoe efficient ze zijn qua stroomgebruik. Veel mensen denk OH 800 watt voeding dat is leuk. Maar in werkelijkheid is dat een piekvermogen dat de voeding kan leveren, en kan hij daadwerkelijk maar 80% daarvan geven, 85% voor silver en 90% gold maar dat is meer richtlijn en verschilt per merk.
Effectief te zeggen: Jouw pc gebruikt 150 watt, maar je voeding trekt 180 watt uit de muur! Voor referentie: die 30 watt zijn 4 spaarlampen.
- heatspreading
je zal merken dat als je een budget pc uit elkaar haalt en de voeding pakt de voeding weinig weegt. Een knappe voeding weegt gewoon minimaal anderhalvekg, soms wel 2.5. Dat komt omdat er ALU koelblokken in worden gebruikt om de hitte af te geven, en meer is beter tenzij speciaal ontworpen voor airflow.
sidenote: er zijn honderden verschillende ontwerpen, ga nooit af op gewicht van een voeding! Een dual fan voeding heeft bv veel minder alu nodig voor de afgifte! wat gewoon belangrijk is; houd hem stof vrij, zuig hem een keer per half jaar uit en most of all gebruik een geaard stopcontact.
Wat betreft moederbord:
Op je moederbord komen een heleboel onderdelen die aan elkaar gelinked worden. Het is altijd even werk om de juist combo te zoeken van een gebalanceerde pc, maar het is echt belangrijk. Ik moet altijd lachen als iemand zegt ik heb een i7 op 3.6 ghz. Dan kijk ik naar het moederbord en is het een budget ding van 60 euro en weet ik al meteen die pc is troep.
Er zit een chip op elk moederbord, die heeft de northbridge. Die bepaalt eigenlijk zo'n beetje welke snelheden je maximaal kan behalen met je pc. Zonder in detail te treden kan je wel stellen: budgetborden (bv asrock, dochteronderneming van asus) hebben budget northbridge chips. Je kan daarom met het oog op de toekomst veel beter een moederbord van 125,- halen, omdat die chips (processor, geheugen) van over een jaar nog makkelijk op volle toeren kan laten draaien. Een budget bord, kan dat nu al beslist niet.
Verder hebben duurdere moederborden wederom veel betere kwaliteit onderdelen, ik koop bijvoorbeeld al jaren de MSI military class series, en van de 15+ moederborden en grafische kaarten die ik daarvan heb gekocht is er nog niet 1 kapot gegaan. Ik boost hier geen merken, alleen voor de info.
Kan hier nog veeeeeel meer over vertellen maar denk dat het al aardig wat is zo